|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke skoler man bør unngåJeg har avfyrt min aller første røde ever. |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke skoler man bør unngå
YES!
|
|
|
#71 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilke skoler man bør unngåJeg er uenig i at et idiotisk innlegg ikke skal få munne ut i en ordentlig debatt. Faktisk var det det jeg håpet hadde hendt siden jeg var innom sist.
|
|
|
#72 |
|
|
Sv: Hvilke skoler man bør unngåI min bydel, og også Grorud tror jeg? har de gjort kjernetiden gratis for alle fire- og femåringer. ALLE fire- og femåringer. Et genialt tiltak som gjør at flere barn kommer i barnehage, lærer norsk og lærer hvordan skolesystemet funker. I tillegg lærer foreldrene hvordan systemet fungerer, og får nyttig feedback. Utrolig bra integreringstiltak. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Ferdig!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke skoler man bør unngåSkolen ungene her går på har vel ca 70 % barn som er definert som fremmedspråklige. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Passiv
|
Sv: Hvilke skoler man bør unngåJeg stemmer med Polyanna - slike innspill skal vi debattere seriøst - rett og slett fordi det finnes så mange gode argumenter for hvorfor HI tar feil. |
|
|
|
#77 |
|
-
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og denne idylliserte fremstillingen er oppskriften på hvordan man på dette området sender ballen over til de brune og tilbakestående (les: FrP) og lar den bli der; det er mange skoler i Oslo som har svært mye høyere andel fremmespråklige elever enn 30%. Skolen vi sogner til er en av flere med over 90% fremmedspråklige. Det er ikke først og fremst en ressurs eller et utgangspunkt for å gi elevene kompetanse. Det er først og fremst et problem. Det er et sammensatt problem og et stort problem. Det er sannsynligvis ikke et problem som ikke kan løses – og jeg tror til og med enkelte av skolene i Oslo gjør hederlige forsøk på å løse det – men det forutsetter faktisk at man innrømmer at det er et problem. Venstresiden i oslopolitikken er ikke villige til å si at det er et problem, skoleledelsen på «vår» skole er ikke villig til å si at det er et problem. Denne unnfallenheten er svært lite tillitvekkende når man skal sende barn på skolen, og jeg tror den er en av de faktorene som bidrar sterkest til at de som har muligheten enten søker seg vekk, flytter eller velger private alternativer, og det gjør naturligvis at problemet blir større. Nå syns jo jeg det er helt greit med alle de tre valgene, men dersom kommunen og skolen hadde spilt med åpne kort, gjort rede for problemet og forklart hva de gjorde for å gi et fullgodt undervisningstilbud også til elever med norsk som morsmål, kunne jeg vel iallefall ha vurdert å benytte den lokale skolen. Men basert på det lille vi har mottatt av informasjon fra skolen, og det jeg selv har innhentet av informasjon, var det komplett uaktuelt. Elefanten står midt i skolegården; jeg ser den, og jeg tror ikke det hjelper for politikere og skoleleledelse å late som om de ikke gjør det. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilke skoler man bør unngåDundrende applaus for BenMurphy her.
|
|
|
#79 |
|
Leser
|
Jeg er enig, getthofisering er like uheldig, men kanskje ikke fullt så ille rent etisk sett som segregering.
Dette er jeg veldig uenig i. Vi - som er her på FP - burde sørge for å få flest mulige konstruktive og fruktbare debatter. Uansett hvem som starter dem.
|
|
|
#80 |
|
Sviiisj!!
|
Der beskrev du akkurat det dilemmaet jeg prøvde å skissere i innlegget mitt på forrige side.
|
![]() |
|
|