Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-08, 11:57   #11
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Anbefalingstråd for moderne barnebøker

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hvordan er det med bøker for litt større barn? Jeg har fått med meg Kurt-bøkene til Erlend Loe og Dustefjerten-bøkene til Rune Belsvik; er det noen som har erfaringer med disse, eller anbefalinger om andre bøker som ikke er billedbøker?

Kurt-bøkene fenget både mor og barn her i gården. Anbefales på det varmeste!

Andre bøker som har vært populære her i huset, er Janosch: Løvepappa, Ian Falconers bøker om Olivia, Mick Inpens Skattkammer, bøkene om hunden Morris, Lillesøster-bøkene og Karsten og Petra-bøkene.

Jeg og åtteåringen har lest de fire første Harry Potter-bøkene sammen, ellers leser hun for det meste selv nå, så jeg har ikke samme innblikket i hennes leseverden lenger. Hun har slukt de fleste Leseløvene (Anne B. Ragdes bøker om Janna kan bl.a. anbefales), og akkurat nå går det i Hannah Montana. Vel, bedre enn ingenting, men forhåpentligvis frister det ikke til gjentagelse ...

Én bok hun var fullstendig oppslukt av i sommer, var Piken i speilet, av Tom Egeland. Den var visst fryktelig spennende.

Jeg opplever at åtteåringen er blitt litt for stor til at jeg i så stor grad som før henger med i hva som er populært og hva som ikke er det, og toåringen er for liten til at den litterære verdenen har åpnet seg helt for henne. Kari Grossmans Se og si og lignende bøker er fremdeles det som fenger mest. Ludde-bøkene er også begynt å vekke interesse, så snart utvides vel horisonten her også.

Emneord
barnebøker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:42.