Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-08, 21:41   #11
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er stor avstand fra det du skisserer her og til snoking.

Å sjekke logger uten å si i fra syns jeg er snoking, rett og slett. Jeg ville aldri gjort det. Nå er det noen år til dette blir aktuelt for oss, men jeg planlegger å ha en åpen dialog rundt dette, ha PCen stående i stua, og om det skulle oppstå situasjoner hvor det var naturlig å sjekke logger, ville jeg gjort det i felleskap med barnet. Han ville også få vite på forhånd at det var mulig, det er ikke noe jeg ville kommet med i etterkant.
Jeg syns det er viktig at barn får ha sine private soner, og at de har et avklart forhold til hvor grensene for denne sonen går. Selvølgelig vil jeg titte på barnets offentlige sider, om det er på nettby, FB o.l. Men jeg vil også være helt åpen om det.

I Thulas tilfelle ville jeg absolutt gitt den aktuelle moren en liten vekker.

Da mine to eldste fikk seg msn sa jeg at de måtte loggføre det som ble skrevet. Jeg sa at det KUNNE være jeg måtte ta en titt for å se litt, men at jeg ikke på noen måte skulle kommentere det som ble sagt der. Jeg sa også at dersom noe skulle oppstå senere i form at ubehageligheter så kunne det være greit å ha det loggført. Det var greit for dem og første året loggførte de. Nå er det et par år siden og de loggfører ikke lenger. Jeg har sett på loggen noen få ganger, da de lagret den, men alt så greit ut. De visste at jeg skulle titte, men jeg scrollet meg godt og vel gjennom. Vi har snakket en del om hvordan vi oppfører oss på nettet og hva slags informasjon man ikke må gi ut. Vi har ikke plass i stua til pc, men har den i en bitteliten krok på loftet. Pcn er felles for alle og de vil ikke få noe trådløst på nettet. Jeg syns det er en måte å sikre seg på også.

Det er nok lett å mene masse om dette når man ikke har barn i denne alderen. Barn er forskjellige og det som passer for det ene barnet passer nødvendigvis ikke for det andre. Det ene barnet kunne kanskje hatt pc med internettilgang på rommet, mens den andre kunne det ikke. Det er mange ting å tenke på.

Mobbing via msn og nettby har det vært en del av blant ungdommer og barn. Vi må alltid være våkne på slike ting.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat

Emneord
nettvett, overvåke

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:56.