Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gratinerte blomkål?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-08, 10:59   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gratinerte blomkål?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Det er jo ikke det samme.

Jeg har sett at det finnes gratinerte blomkål, men det er liksom som tilbehør. Dette med hele hoder blir noe annet ?

Shamu: du din baker: gi meg en god oppskrift på hvitløksbaguetter, spinatbaguetter etc??

Hihi! Jada, det er mer som tilbehør til middag, god som sagt.
Du lager jo et mer måltid ut av det, og hjemmelagd er alltid best.
Focaccia må jo være godt til dette:
DETTE TRENGER DU:
50 g gjær
6 dl lunkent vann
1 kg hvetemel
2 ts salt
1.5 dl god olivenolje
2 ts honning
Maldonsalt
Rosmarin

SLIK GJØR DU:
Løs gjæren opp i lunkent vann. Tilsett mel, salt og honning.
Elt godt. For hånd tar dette ca 10 minutter. Tilsett 1-2 ss av oljen helt mot slutten slik at den smører seg rundt deigen. Dekk bollen med plastfilm og sett til heving ca 30- 45 min, til dobbel størrelse.

Fordel deigen over i en bakepapirkledt liten langpanne. Klapp deigen til den dekker formen. Prikk hull i deigen med fingrene og hell over olivenolje og strø over litt maldonsalt. La deigen etterheve under plast ca 40 min, til olje har trukket inn i deigen.

Stek på nederste rille i varm stekeovn 225 ºC i ca 30min. Dryss over rosmarin når det gjenstår 10 minutter av steketiden.

Ta brødet over på rist. Drypp over noen klunker av din beste ekstra virgin olivenolje over focaccia-brødet.

Avkjøl brødet på rist.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.