Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)
Jeg husker vi hørte på et program i P2 som tok for seg snobberi og hva som karakteriserte snobber. Vi ble sittende måpende både jeg og mannen da vi plutselig forsto at vi var snobbete. Og så fikk litt latterkrampe da, for alle som kjenner oss - og særlig de som kjenner mannen min - ville nok si at vi er nøyaktig det motsatte.
Artikkelen i Dagbladet ble jeg ikke helt klok på. Jeg forsto ikke helt hva denne Tangen bygde teoriene sine på. Er det da jeg skulle føle meg truffet? Har jeg en skjult agenda i forhold til egeninteresse i engasjementet for de fattige som jeg ikke vet om selv? Vil jeg egentlig redde arbeiderklassen fra kulturelt forfall innerst inne? (Jeg har alltid tenkt på meg selv som et medlem av arbeiderklassen, men jeg er vel kanskje akademiker. Mannen min er definitivt arbeider, men han setter mye høyere krav til kultur og estetikk enn jeg gjør). Liker jeg ikke bøkene jeg leser og bruker jeg for mye tid på matlaging? Eller er jeg en av dem som burde bli reddet fra den dårlige kulturen og estetikken min?
|