Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-06, 12:12   #1
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Eller skulle ønske at de gjorde det
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...01/484718.html

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 13:12   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Jeg bare digger Bourdieu sine teorier om det sosiale rom. Jeg har den i bakhodet hele tiden, og trekker stadig paraleller og sammenligninger og får den bekreftet.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 13:38   #3
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjempebra tråd! Jeg kjenner meg godt igjen - dvs jeg kjenner meg kanskje ikke så godt igjen, snarere kjenner jeg igjen problemstillingen; jeg synes det er vanskelig å sette meg selv i noen form for bås. Jeg er verken det ene eller det andre, derfor sliter jeg med å identifisere meg både her og der. Livet var nok mye enklere på 30-tallet!

Sist redigert av Siri : 01-12-06 kl 13:44.
Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 13:38   #4
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Bordieu er jo også ti ganger kulere enn Karl-Fredrik Tangen, som for meg fremstår som en tosk. Klart det fins kultursnobberi på venstresiden. Bordieu var genuint interessert i de fattige menneskers befrielse fra "øvrighetens hegemoni". Men det var i en tid hvor forskjellen på "høy" og "lav" status på kultur var mye større enn i dag. Bordieu var fremdeles opptatt av kulturell kapital, men ønsket å fordele den på flest mulig.
Forskjellen er at nå "forvalter" ikke lenger de rike formell kultur. De er nå blitt nyrike arbeiderklassefolk som kjører fancy biler med masse *bling*. Siden en typisk venstrestemmer da har mye mindre penger enn sin oljearbeider-nabo, blir de da "fattige" å regne i forhold. Ser ikke noe galt i at vår kulturhistorie forsøkes holdes i hevd av disse. Satt på spissen seff.

Kjenner forresten en hel haug med arbeiderklassefolk som motstrider "arbeiderklassefrier" Tangens mytologiserte syn på hvordan ting henger sammen. Booooring...

Kjetil Rolness er en mye mer lovende bordieuist spør du meg.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 13:44   #5
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det mest interessante med artikkelen er at den gir innsikt i hvor mye analyse og ressurser som blir lagt ned i, og hvilke mindre åpenbare innfallsvinkeler som benyttes i, reklameproduksjon.

Ellers var jo dette ganske fornøyelig lesning:

"interesse for kunst det er vanskelig å skjønne, litteratur det er kjedelig å lese og mat det tar lang til å lage."
Og jeg legger for egen del til "film som er slitsom å se" og "musikk som er stygg å høre på". Ja takk!

Og når han legger det frem på denne måten skal jeg gjerne melde meg med "forakt for arbeiderklassens gjenstander og aktiviteter." også. Men siden jeg er en snobb traff ikke fortsettelsen noe særlig: "De vil gjerne «redde» dem. Redde dem fra livsstilen deres, smaken deres, språket deres og måten de oppdrar barna sine på." Tror ikke det nei.

Ben "Is this supposed to be bad somehow?" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 13:46   #6
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg syns det mest interessante med artikkelen er at den gir innsikt i hvor mye analyse og ressurser som blir lagt ned i, og hvilke mindre åpenbare innfallsvinkeler som benyttes i, reklameproduksjon.

Ellers var jo dette ganske fornøyelig lesning:

"interesse for kunst det er vanskelig å skjønne, litteratur det er kjedelig å lese og mat det tar lang til å lage."
Og jeg legger for egen del til "film som er slitsom å se" og "musikk som er stygg å høre på". Ja takk!

Og når han legger det frem på denne måten skal jeg gjerne melde meg med "forakt for arbeiderklassens gjenstander og aktiviteter." også. Men siden jeg er en snobb traff ikke fortsettelsen noe særlig: "De vil gjerne «redde» dem. Redde dem fra livsstilen deres, smaken deres, språket deres og måten de oppdrar barna sine på." Tror ikke det nei.

Ben "Is this supposed to be bad somehow?" Murphy

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
Gammel 01-12-06, 14:57   #7
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Bordieu er jo også ti ganger kulere enn Karl-Fredrik Tangen, som for meg fremstår som en tosk. .

Hvorfor synes du han fremstår som en tosk? Synes du ikke han kan begrunne påstandene sine godt nok med det studiet han har gjort på temaet?

Gammel 01-12-06, 15:01   #8
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hvorfor synes du han fremstår som en tosk? Synes du ikke han kan begrunne påstandene sine godt nok med det studiet han har gjort på temaet?

Som sagt: Satt på spissen, men også:

[...] Tangens mytologiserte syn på hvordan ting henger sammen.

Gammel 01-12-06, 15:07   #9
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Som sagt: Satt på spissen, men også:

Mytologisert syn??? Hva mener dere med det da? Hvorfor har han et mytologisert syn?

Gammel 01-12-06, 15:09   #10
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja det er jo fint nok at dere analyserer artikkelen og forskerne bak, men er det noen som kjenner seg igjen i det som blir skrevet der?

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 15:10   #11
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Mytologisert syn??? Hva mener dere med det da? Hvorfor har han et mytologisert syn?

Kampen mellom den "onde kulturelle elite" og den "stakkars forsvarsløse arbeiderklassen".

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Ja det er jo fint nok at dere analyserer artikkelen og forskerne bak, men er det noen som kjenner seg igjen i det som blir skrevet der?

Student som tilhører fattigkategorien. Høyere utdanning, så jeg tilhører kultureliten. Røtter i arbeiderklassen så jeg tilhører de stakkarslige harry kitsch-konsumentene, og har til og med vært NAV-klient flere ganger (både trygd og arbeidskontoret).

Sist redigert av to hen : 01-12-06 kl 15:19.
Gammel 01-12-06, 16:55   #12
Elin

Elin sin avatar

Standard

Kampen mellom den "onde kulturelle elite" og den "stakkars forsvarsløse arbeiderklassen".

Ja, men dette er jo betegnelser han bruker for å få frem hva han mener og hva han har funnet ut gjennom sine undersøkelser. Det er jo ikke slik at han bare har satt seg ned og tatt ting utifra løse lufta, for han er tross alt førstelektor ved en høyskole, så jeg er ganske sikker på at han gjort endel markedsundersøkelser osv. for å underbygge det han skriver. Han skriver jo ikke nødvendigvis meningene sine, men det han har kommet frem til ved sitt studie på emnet.

Opprinnelig lagt inn av to hen

Student som tilhører fattigkategorien. Høyere utdanning, så jeg tilhører kultureliten. Røtter i arbeiderklassen så jeg tilhører de stakkarslige harry kitsch-konsumentene, og har til og med vært NAV-klient flere ganger (både trygd og arbeidskontoret).

Med dette svaret så synes jeg du svarer som om du føler deg truffet av det han skriver jeg..... er det kanskje nettopp det at han har truffet spikeren midt på hodet?

Gammel 01-12-06, 17:06   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Noen burde det ihvertfall.

Det er mange med høy kulturell kapital som vil redde "arbeiderklassen" fra deres dårlige smak og dårlige kosthold osv. her.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 17:20   #14
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Ja, men dette er jo betegnelser han bruker for å få frem hva han mener og hva han har funnet ut gjennom sine undersøkelser. Det er jo ikke slik at han bare har satt seg ned og tatt ting utifra løse lufta, for han er tross alt førstelektor ved en høyskole, så jeg er ganske sikker på at han gjort endel markedsundersøkelser osv. for å underbygge det han skriver. Han skriver jo ikke nødvendigvis meningene sine, men det han har kommet frem til ved sitt studie på emnet.

Når det er sagt så er det ikke studien hans som kommer frem i Dagbladets artikkel, men en konfliktorientert nyhet i en tabloidavis. Kan kun forholde meg til den, da det var den vi diskuterte i tråden. Her fremstilles han som en tosk. Jeg er ganske overbevist om at studien overholder de standarder for vitenskapelig metode og blabla, men den har jeg ikke lest.

Med dette svaret så synes jeg du svarer som om du føler deg truffet av det han skriver jeg..... er det kanskje nettopp det at han har truffet spikeren midt på hodet?

Da blir det jo nettopp en forenkling å kategorisere folk inn i grupper, når de i virkeligheten spenner seg over flere grupper. Klart han treffer spikeren på hodet, han kan jo ikke bomme. Kjenner meg igjen i alle grupper som beskrives i artikkelen, likefullt som jeg kjenner meg igjen i alle stjernetegn.

Gammel 01-12-06, 17:32   #15
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg ikke truffet. Jeg er SVer, men verken akademiker eller åndsnobb.
Jeg kom til å tenke på en samtale jeg overhørte på kafé for noen år siden.
En bekjent av meg kommer fra en familie som er ganske framtredende i kulturlivet, og da jeg hørte navnet hans bli nevnt på nabobordet spisset jeg sjølsagt ørene.

- Ja, NN, ja. Hun jobber fortsatt ved .... (bra stilling). Datteren hennes, X, er utdannet ... (en utdanning som faller i god jord i slike miljøer).
- Hva med Z?
- Han jobber visst som ..., han (typisk på gulvet-jobb).
- Ja, men det er jo en form for kunst det også (sagt med sterk innlevelse og en ørliten dose forlegenhet)

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 17:44   #16
Elin

Elin sin avatar

Standard

Da blir det jo nettopp en forenkling å kategorisere folk inn i grupper, når de i virkeligheten spenner seg over flere grupper. Klart han treffer spikeren på hodet, han kan jo ikke bomme. Kjenner meg igjen i alle grupper som beskrives i artikkelen, likefullt som jeg kjenner meg igjen i alle stjernetegn.

Da leser du artikkelen helt annerledes enn meg. Jeg humrer faktisk inni meg da jeg leser artikkelen, og hva han har kommet frem til, fordi jeg kjenner igjen karakteristikken av denne "skjulte overklassen"-gruppen med en gang, og jeg hører ikke innunder de han beskriver i alle fall. Så du er nok medlem av den skjulte overklassen du, to hen!

Gammel 01-12-06, 17:46   #17
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Standard

Da leser du artikkelen helt annerledes enn meg. Jeg humrer faktisk inni meg da jeg leser artikkelen, og hva han har kommet frem til, fordi jeg kjenner igjen karakteristikken av denne "skjulte overklassen"-gruppen med en gang, og jeg hører ikke innunder de han beskriver i alle fall. Så du er nok medlem av den skjulte overklassen du, to hen!

Gjerne for meg.

Gammel 01-12-06, 23:26   #18
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg bare digger Bourdieu sine teorier om det sosiale rom. Jeg har den i bakhodet hele tiden, og trekker stadig paraleller og sammenligninger og får den bekreftet.

Enig med deg. Hadde Bourdieu til eksamen i fjor, og det er skremmende hvor riktig dette faktisk er ( det finne selvfølgelig alltid unntak)

Solen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 23:33   #19
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Denne tråden blir jo bare bedre og bedre! (Den beviser vel alt?!)

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-06, 00:23   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Postulat: Veldig mange SV-velgere BURDE føle seg truffet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.