Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Hvilke tilfeller, Skilpadda? Og hvor går grensen? Mellom bilbelte og røyk, for eksempel?
Ikke sant, det er vanskelig, det der. Jeg vet ikke hvor jeg mener at grensen går eller bør gå - det er jo lett å tenke at sånn som man er vant til (bilbelte, motorsykkelhjelm), det er greit, men mer enn det blir for strengt. Bilsikring er jo litt spesielt i og med at man i noen grad utsetter andre for fare hvis man ikke sikrer seg (i alle fall hvis man sitter i baksetet), og så kan man jo tenke at det prinsipielt er bilførerens ansvar for å sørge for at passasjerene er sikret, og at det sånn sett ikke er den enkelte passasjer som pålegges å bruke belte, men føreren som pålegges å sikre passasjerene (men sjåføren selv skal jo også sikres, og der bryter vel den tankegangen litt sammen).
Jeg synes ellers også det spiller rolle om den farlige handlingen har verdi i seg selv for dem som driver med det. Røyking er noe folk gjør fordi de liker det (i likhet med, tja, basehopping og det å spise usunn mat), og det å forby handlingen vil være å innskrenke folks frihet til å gjøre ting de har glede av. Det å kjøre bil uten bilbelte er i langt mindre grad noe folk har spesiell glede av eller gjør fordi det er viktig for dem. (Å kjøre motorsykkel uten hjelm kan jeg derimot godt se at er noe man kan synes er morsomt, så dette forbudet blir mer på linje med å forby narkotika - folk liker det, men det er så farlig at vi forbyr det likevel.)