|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Leser
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?
OK. I følge denne tankegangen burde man ikke hjelpe de som har fått kreft av å røyke, fordi det er lett å unngå røyking? Hva med de som skader seg fordi de basehopper, hvordan vil du kategorisere dem?
![]() |
#42 |
Bedreviter
|
Det blir feil sammenligning, mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Det er vel ikke derfor det er forbudt i Trollveggen? Det er vel pga. redningsmanskaper?
![]() |
#44 |
Eklektisk
|
Det går an å få lungekreft uten å ha røkt en eneste sigarett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Bedreviter
|
Jeg er litt usikker på hvordan du klarte å tolke det jeg skrev dit hen. Jeg skrev:
Med andre ord: de som pådrar seg lungekreft som et resultat av røyking, blir behandlet på lik linje med pasienter som har fått kreft uten å selv "være skyld i" kreften.
Jeg synes med andre ord ikke man skal behandle røykere dårligere enn andre kreftpasienter, nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
flisespikker
|
Det er ingen som sier at man skal nekte å behandle noen av dem. Det var et eksempel på at man kan forby/begrense en handling som er farlig (på grunn av at den er farlig) uten dermed å nekte å behandle folk som blir syke/skadet som følge av denne handlingen.
![]() |
#51 |
Passiv
|
Alt selvforskyldt - men ikke like lett å unngå som å sette på bilbelte. Jeg er dermed langt blidere innstilt på å ta regningen for de som sitter fast i en livsstilssykdom enn for en som bare ikke gidder sikre seg i bil. |
![]() |
![]() |
#52 |
Passiv
|
Samfunnet skal ABSOLUTT hjelpe alle. Uansett hvordan de skadet seg. |
![]() |
![]() |
#53 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Vi snakker ikke om å nekte legehjelp her, men om å forby. Prinsippet: Skal man FORBY noe som kun skader en selv? Burde ikke det være et individuelt valg, om man ønsker å være dum i hodet?
![]() |
#54 |
Mother of Dragons
|
Jeg synes det er et vanskelig og veldig interessant spørsmål. I utgangspunktet mener jeg at det er klart at folk må få lov å gjøre dumme ting så lenge det ikke skader andre. Så prinsipielt så er jeg i mot lover som påbyr bilsikring av voksne. Men samtidig så er jo akkurat dette med bilsikring ikke noe som er så kontroversielt (selv om det kanskje var det da det ble innført, det vet jeg ikke) og de fleste er jo enige i at det er en smart ting å gjøre, så loven fungerer jo som en påminnelse. De fleste som ikke brukte bilsikring gjorde det vel ikke som et bevisst valg, mer at det ble glemt av.
![]() |
#55 |
Leser
|
Jo, men smilefjes, tror du ikke det blir enklere hvis vi diskuterer de samme tingene? Vi kan i alle fall kose oss med at vi er enige i det meste annet., tydeligvis.
![]() |
#56 |
flisespikker
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Prinsipielt burde man i grunnen få lov til å skade seg selv så mye man ville. Men det er til dels store kostnader forbundet med personskader - har man et helsevesen som er basert på at man betaler selv, er det bare ens egen økonomi det går ut over, og et forsikringsselskap vil gjerne kunne nekte å betale for utgifter man er skyld i selv, men et offentlig helsevesen må ta utgiftene uansett. Vi kan jo ikke nekte å gi legehjelp til folk samme hvor teite (eller kriminelle) de er, men det vi kan gjøre, er å legge begrensninger på oppførsel som er veldig risikabel, for å hindre de kostnadene som følger med eventuell skade. (Jeg synes likevel man skal være veldig tilbakeholden med å begrense folks frihet til å velge selv, men jeg synes det kan være greit i noen tilfeller.)
![]() |
#57 |
Passiv
|
Det har du sikkert rett i. Jeg registrerer at jeg er enig med Polyanna jeg også, og at jeg ikke rekker å lese over tråden for å finne riktig problemstilling. |
![]() |
![]() |
#58 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Avsporing: Er et lovbrudd et lovbrudd?Hvilke tilfeller, Skilpadda? Og hvor går grensen? Mellom bilbelte og røyk, for eksempel?
![]() |
#59 |
Mother of Dragons
|
En del lover, i hvert fall påbud, er ment å være normative, så det må også vurderes hvor lette de er å håndheve og hvor stor gevinsten kan være i forhold til hvor stor viktighet det er for enkeltmennesket. F.eks så er det større inngripen å forby kjøring på nattestid og glatt føre enn å påby bilbelte.
![]() |
|
|