Tilfelle av hjernehinnebetennelse i barnehagen
Mandag denne uken stod det oppslag i barnehagen at det har vært et tilfelle av hjernehinnebetennelse i bhagen. Det var et kort skriv, ingen detaljer annet en at dette var en alvorlig sykdom og så en "fakta" liste over hva man må være oppmerksom på. Det var et særdeles dårlig informasjon fra bhagens sin side.
Uansett, i går var bydelsoverlgen tilstede for å gi litt mer informasjon som var greit nok. Men det mange av oss foreldre reagerer på er at det overhode ikke blir satt i verk noen som helst tiltak som f.eks å gi barna på avdelingen der barnet gikk antibiotika. Flere nevnte at voksene som blir utsatt for folk med smitte ofte får antibiotika som et forebyggende tiltak bare for å være på den sikre siden, men dette gjelder ikke for barn?
Er det noen her inne som har erfaringer med hjernehinnebetennelse og hva slags tiltak som eventuelt ble satt i verk?
Selv om bydelsoverlegen sa han aldri hadde opplevd at andre barn hadde blitt smittet så klarer jeg bare ikke helt å slappe av og lurer på hva jeg evt kan gjøre. Kan jeg gå til fastlegen til barnet mitt og forlange å få antibiotika? Noen som vet?
|