Jentemobbing
Har dere noe forhold til det?
Da jeg var liten husker jeg godt usikkerheten rundt dette med å holde på hemmeligheter, redselen for å bli forrådt ved at fortrolige samtaler skulle bli spredt videre.
Jeg husker også godt et par episoder med sarkastiske kommentarer av typen, "så pen du er på håret" hvor sarkasmen skinte klart igjennom for de involverte men hvor ingen kunne sagt noe på den ytre handlingen. Maktbalansen i venninneflokken, de mest populære og kuleste måte å forholde seg til de andre på. Jenters ønske om å nå opp til de populære, å bli innlemmet og få lov til å være med.
Jeg var aldri plaget av dette selv og ikke tror jeg at jeg har tråkket på andre heller. Jeg var priviligert og hadde nære og trofaste venner, men det er ingen tvil for meg om at dette er noe mange jenter har følt på i større eller mindre grad.
I dag er dette et økende problem og jeg har fått kjenneskap til i hvilket omfang det foregår. Jenters ønske om å være tøff i trynet og for å ha makt og posisjon kan virke som om det bare øker på. Har dere noe erfaring med dette, eventuelt eksempler på hva som kan hjelpe?
http://www.forskning.no/artikler/2008/desember/205069