|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Helt vanlig
|
JentemobbingHar dere noe forhold til det?
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: JentemobbingJeg vet ikke hvor begeistret jeg er for utrykket "jentemobbing". Jeg syns ikke det er så stor forskjell på guttemobbing og jentemobbing at det trengs å deles opp i kjønnede begreper.
Dette tror jeg rett og slett ikke stemmer, jeg mener det er en fordomsfull måte å se oppførsel på, hvor jentene baksnakker og gutta er direkte. Min erfaring er at gutta baksnakker like mye, det eneste som kanskje er annerledes er at jentene har blitt mer fysiske enn før.
Det er like skamfullt for gutter å bli mobbet som jenter.
|
|
|
#3 |
|
Pauset
|
Sv: JentemobbingMin erfaring er at jenter er sosialt sterke og de bruker det til å mobbe. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jentemobbing
Signerer denne.
|
|
|
#5 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JentemobbingMin erfaring fra egen barndom og fra Storesøsters skoletid er at jenter oftere er ekskluderende. Gjenger kan ekskludere enkeltindivider, eller så kan det være type "bestevenninner" som holder enkeltpersoner utenfor.
|
|
|
#7 |
|
Protonterapeut
|
Sv: JentemobbingJeg ble mobbet, på godt infernalsk jentevis, stort sett gjennom hele oppveksten.
|
|
|
#8 |
|
Usedvanlig begavet
Mulig det, men erfaringen min er altså annerledes. Kanskje jeg rett og slett ikke fikk med meg utfrysingen av klassekamerater, eller at jeg ikke fanger opp hva som skjer blandt gutta i klassen til Storesøster?
|
|
|
#9 |
|
Ferdig!
Sv: JentemobbingMin erfaring tilsier at denne type mobbing/utfrysing mye skjer via nettet. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror litt av grunnen til at man opplever det sånn er fordi vi forventer at det skal være sånn. Ikke nødvendigvis fordi det er sånn. Jeg har både vært vitne til og opplevd mobbing fra gutter som har vært nøyaktig lik som det som blir beskrevet her. Men siden "alle" sier at det ikke er slik, gutter mobber jo ikke slik! De er så rett frem! så blir det enda vanskeligere å oppdage.
|
|
|
#11 |
|
Usedvanlig begavet
Helt enig. Det er viktig å fokusere på alle former for mobbing, uavhengig av kjønn.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: JentemobbingJeg har forresten lest intervjuer med forskere som innrømmer å ha "gått glipp" av økt fysisk vold blant jenter, fordi "det er jo ikke slik de mobber". Så jeg syns det er rart at man fremdeles driver med en slik foreldet måte å se oppførsel på.
|
|
|
#13 |
|
<*(((<
|
Sv: JentemobbingJeg har i hvert fall opplevd de samme mobbemekanismene i sving i guttemiljøer (og ville nok stått for den typen selv, om jeg hadde mobbet :innser: ), selv om direkte konflikter nok var mer vanlig. Utsagn som «Det er så mye lettere med guttene, de krangler mer åpent» hjelper ikke akkurat på å fange opp at gutter bedriver utfrysning og baksnakking og lignende. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
|
Selvfølgelig vil man også finne det i guttemiljøer. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Det her tror jeg er noe av det mest forenklede og sjåvinistiske jeg har sett på lenge, og syns det er litt foruroligende at du jobber med barn og unge hvis det er slik du ser på mobbing.
|
|
|
#16 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JentemobbingDer jeg vokste opp foregikk den type mobbing som beskrives her som jentemobbing. Jeg opplevde at jentene tok mye mer utgangspunkt i personlige egenskaper (personlighet) når de mobbet, enn evnen til å mestre, som noen sier at gutta gjør.
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Hun gjorde jo det.
|
|
|
|
#19 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Det er nok hevet over enhver tvil, i alle fall hos meg, at denne typen mobbing foregår i alle miljøer, også blant gutta.
|
|
![]() |
|
|