Er du villig til å betale for smak (tomater)?
Jeg synes de fleste tomater i butikken smaker så godt som ingenting. Jeg husker i barndommen da mamma, søsteren min og jeg hentet tomater hos den lokale tomatgartneren. Lukta i drivhuset, de store mengdene med tomat som vi tok med oss hjem i sesongen. Tomatene som lå i skåler på bordet og smakte sommer og sol - og tomat. Nå smaker tomatene ingenting.
Vi vil ha billige matvarer, og vi klager over prisene selv om vi bruker bare i overkant av 10% av lønna vår på mat. Vi må jobbe 115 minutter for å fylle en ukes handlekorv (jeg tror det var i Mat & Helse jeg leste dette).
For to dager siden handlet jeg på Mega, og fant piccolotomater merket "Nyhet! Ekstra søt smak.". Jeg kjøpte dem, de var nesten dobbelt så dyre som andre tomater pr. kilo. De smakte tomat! Sånn som tomatene smakte da jeg var liten. O jubel! O lykke!
Det er tragisk, tragisk, tragisk at det betegnes som en nyhet at maten smaker det maten skal smake. Hvorfor kjøper de fleste tomater som ikke smaker noe? Er vi så ufattelig gniene at vi ønsker oss mat uten smak for at det skal bli billig nok?
Hva gjør FP'erne - kjøper dere vanlige tomater og er happy med at de smaker mest vann, eller legger dere litt penger i gode tomater?
|