Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Koble sammen to datamaskiner, med en ekstern felles harddisk - mulig?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-09, 23:16   #19
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Koble sammen to datamaskiner, med en ekstern felles harddisk - mulig?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Høres ut som det var noen datakyndige her. Håper det er greit at jeg også stiller et spørsmål.

Jeg har en laptop med defekt skjerm og nå har også skjermkortet gått fløyten,sånn at jeg ikke kan koble den opp på en ekstern skjerm. Hvordan går jeg fram for å få tak i innholdet. Har en teori om at det kan funke med en krysset nettverkskabel inn på denne pc-en her? Noen som vet?

Letteste ville være å koble ut harddisken. Hvis det er en Serial ATA-harddisk kan den kobles inn i en stasjonær pc. Hvis du ikke har en stasjonær pc eller at det ikke er en Serial ATA-harddisk kan dette være en praktisk greie å ha: http://multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10521175

Da kan du koble disken til en annen pc via usb.

Å ellers få tilgang til disken via nettverket er avhengig av hvordan maskinen er satt opp. En krysset kabel hjelper deg egentlig ikke for da vil du være avhengig av at nettverksoppsettet på maskinen er slik at dette skal fungere. Hvis du har en bredbåndsruter med flere porter bak kan du koble begge maskinene til denne og starte dem opp. Videre kan du prøve å velge Start -> Kjør og skrive inn: \\datamaskinnavn\c$

Hvis du ikke vet navnet blir prosedyren videre litt avhengig av operativsystemet du har på den andre PC-en. Sagt at du har Vista kan du prøve å se på Start -> Nettverk og om den andre pc-en kommer opp der. Annen løsning kan være å gå inn i administrasjonsoppsettet til bredbåndsruteren og se hvilken IP-adresse den andre pc-en har fått tildelt og videre i stedet skrive: \\xxx.xxx.xxx.xxx\c$ der X blir ip-adressen...

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:51.