Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Koble sammen to datamaskiner, med en ekstern felles harddisk - mulig?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-09, 19:16   #1
Left
Passiv

Standard

Koble sammen to datamaskiner, med en ekstern felles harddisk - mulig?

Ja det lurer jeg på?
Går det an å ha en felles harddisk, som jeg kan koble opp begge maskinene mot, for lagring av diverse, deling av skriver osv?
Hva trenger jeg i tillegg til datamaskinene?
Og gjerne slik at jeg får tilgang til filene på den stasjonære fra den bærbare. Håper noen skjønner hva jeg mener hehehe

Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 19:20   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Koble sammen to datamaskiner, med en ekstern felles harddisk - mulig?

Ja det er mulig. Vi har en flashdisk som vi bruker som server og har koblet opp de ulike pc-ene mot denne. Men ikke spør meg hvordan.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 19:21   #3
Left
Passiv

Standard

Flashdisk?

Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 19:27   #4
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Ikke noe problem.

Du trenger en NAS (Network attached storage) med printerserver. Finnes mange forskjellige utgaver av dem uten at jeg kan anbefale noen spesielle da jeg ikke bruker det selv. Dersom routeren din støtter det så kan du koble den rett i den.

Skal du bruke laptoper eller stasjonære PC'er? Dersom du skal bruke stasjonære så kan du bare ha filene på en PC og dele dem på nettverket mellom PC'ene. Det er bare og kjøpe en ekstern harddisk, koble til den stasjonære og legge filene på den. Så høyreklikker du på den harddisken i windows utforsker og velger "deling og sikkerhet". Velg at den skal deles på nettverket og vips så har du tilgang til den fra "nettverk" på laptopen.

En annen løsning kan være og kjøpe en liten mediasenter-PC som du legger alle filene på og deler ut på nettverket. Det er også lett og sette opp. Jeg har en slik, som er liten og nett og står under TV'en.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 19:47   #5
Left
Passiv

Standard

Jeg har en stasjonær og to bærbare.
En sånn mediasak så jo snedig ut, så får se litt mer på det tror jeg.
Eller - denne løsningen kan jeg jo fikse nuh.
"Det er bare og kjøpe en ekstern harddisk, koble til den stasjonære og legge filene på den. Så høyreklikker du på den harddisken i windows utforsker og velger "deling og sikkerhet". Velg at den skal deles på nettverket og vips så har du tilgang til den fra "nettverk" på laptopen".

Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 19:54   #6
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg har en stasjonær og to bærbare.
En sånn mediasak så jo snedig ut, så får se litt mer på det tror jeg.
Eller - denne løsningen kan jeg jo fikse nuh.
"Det er bare og kjøpe en ekstern harddisk, koble til den stasjonære og legge filene på den. Så høyreklikker du på den harddisken i windows utforsker og velger "deling og sikkerhet". Velg at den skal deles på nettverket og vips så har du tilgang til den fra "nettverk" på laptopen".

Jada, det er ikke noe problem. Vær obs på at den stasjonære PC'en må stå på dog for at laptopene skal se den eksterne harddisken. Det slipper du med en NAS som kan kobles i en router.

Det trenger ikke være en ekstern harddisk heller, har du plass på harddisken(e) på den stasjonære er det bare og dele de forskjellige mappene som filene ligger i så dukker de opp på nettverket med en gang.

Gammel 15-04-09, 19:58   #7
Left
Passiv

Standard

Og nå har jeg faktisk gjort det, og det ser ut som om det funker juhuu!

Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 20:04   #8
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Standard

Se der ja! Flinke Sjuggerpløm

Gammel 15-04-09, 20:08   #9
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Me har ein gammal laptop ståande som server. Dermed har både eg og mannen mulighet til å printe ut og gå inn på den eksterne harddisken. Det er innmari praktisk igrunn.

Gammel 15-04-09, 20:13   #10
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Me har ein gammal laptop ståande som server. Dermed har både eg og mannen mulighet til å printe ut og gå inn på den eksterne harddisken. Det er innmari praktisk igrunn.

Jepp og den kan jo stå hvor som helst når man har satt den opp. Jeg har min server på loftet i tredje etasje mens de andre PC'ene står i stua. Et godt tips for fjernstyring av server eller datamaskiner er forøvrig www.logmein.com , en alldeles fantastisk gratistjeneste.

Gammel 15-04-09, 22:43   #11
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har akkurat investert i en Apple Airport Extreme trådløs ruter (den nye med dual-band WiFi (g og n parallelt)), Airporten har usb-port så der har jeg hektet på en usb-hub og bak hub-en har jeg 2 stk 1TB disker. Fungerer utmerket, macene kjører på n-nettet, mens andre trådløse dingser kjører på g.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 23:43   #12
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Vi har akkurat investert i en Apple Airport Extreme trådløs ruter (den nye med dual-band WiFi (g og n parallelt)), Airporten har usb-port så der har jeg hektet på en usb-hub og bak hub-en har jeg 2 stk 1TB disker. Fungerer utmerket, macene kjører på n-nettet, mens andre trådløse dingser kjører på g.

Kudos for nerdeløsningen og lagringskapasiteten HP. Det er klart, alle word-dokumentene tar jo plass!

Gammel 15-04-09, 23:48   #13
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Kudos for nerdeløsningen og lagringskapasiteten HP. Det er klart, alle word-dokumentene tar jo plass!

Tekst-filer, ASCII, Juste.

Video i 720p streamer også knirkefritt via n-nettet.

Gammel 16-04-09, 00:00   #14
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Standard

[quote=HP;1598234]Tekst-filer, ASCII, Juste.

selvfølgelig, dumme meg.

visste jeg burde oppgradere til n-nett av en eller annen grunn

Gammel 23-04-09, 22:02   #15
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjøpte TimeCapsule til macene mine. Men har fortsatt ikke funnet ut av hvordan fildeling funker.

Gammel 23-04-09, 22:10   #16
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Jeg kjøpte TimeCapsule til macene mine. Men har fortsatt ikke funnet ut av hvordan fildeling funker.

Det må arkiveres i Airport-Verktøy, ligger på installasjons-cden.

Gammel 23-04-09, 22:25   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Høres ut som det var noen datakyndige her. Håper det er greit at jeg også stiller et spørsmål.

Jeg har en laptop med defekt skjerm og nå har også skjermkortet gått fløyten,sånn at jeg ikke kan koble den opp på en ekstern skjerm. Hvordan går jeg fram for å få tak i innholdet. Har en teori om at det kan funke med en krysset nettverkskabel inn på denne pc-en her? Noen som vet?

Gammel 23-04-09, 22:56   #18
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Høres ut som det var noen datakyndige her. Håper det er greit at jeg også stiller et spørsmål.

Jeg har en laptop med defekt skjerm og nå har også skjermkortet gått fløyten,sånn at jeg ikke kan koble den opp på en ekstern skjerm. Hvordan går jeg fram for å få tak i innholdet. Har en teori om at det kan funke med en krysset nettverkskabel inn på denne pc-en her? Noen som vet?

Jeg ville nok tatt ut harddisken og satt den inn i et eksternt kabinett (Denne, hvis du har en gammel maskin med IDE-disk).

For å finne ut hvordan du får ut disken så kan du google etter merke + modell + replace harddrive / disk.

Gammel 23-04-09, 22:59   #19
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

ja det går.

Vi har nettverks hardisk som alle pcen er koblet til og skriveren er koblet til så kan skrive ut av laptopen og greier.
En hvit liten sak av en hardisk men blåe søte lys som står på hylla med skriveren og tråløsrouteren.

Hvordan det funker vet jeg ikke men det vet min it mann

Gammel 23-04-09, 23:05   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Denne tar for seg konfigurasjon og hvordan man deler kataloger og skrivere med Windows XP og Windows Vista: http://www.idg.no/pcworld/tips_og_gu...ticle84978.ece
(underartikkel som heter "Nå maskinene, del filene")

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:54.