Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-09, 09:27   #11
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsidentitet. Kultur eller natur?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er et fenomen jeg har sett mange ganger også. Og jeg skjønner ikke helt tankegangen i hvorfor det er ønskelig å aksentuere kjønnsrollene så til de grader som enkelte gjør.

Det er nok ikke bevisst, og om det er det, er det neppe gjennomtenkt. Men det er jo sååå søtt, da. Tror det ligger en del der.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det å følge kjønnsrollene sterkt er ikke noe fortrinn i livet, de jentene og guttene som er litt mer kjønnsnøytrale har gjennomgående høyere utdannelse og lavere skilsmissestatistikk enn de som er svært tradisjonelle. Jeg har en sønn og de mennene som tror at de lever på 30-tallet går det jo som oftest veldig dårlig med, så jeg ønsker at sønnen min skal være mer likestilt, for hans egen skyld.

Her er vi aldeles fullstendig enige, og jeg ser at dette er noe av det aller aller beste i mitt ekteskap. Vi befinner oss begge mer eller mindre på midten. I tillegg til at jeg tror en mer kjønnsnøytral oppdragelse vil være nyttig i forhold til min sønns personlige utvikling, tror jeg også at det vil gi ham mange gleder i livet. Moderne fedre tror jeg f.eks. har det ganske mye bedre sammen med barna sine enn sine bestefedre. (Vi bor på landet, og her er ikke likestillinga kommet så langt at fedrene tar ut noe mer enn sine plikt-uker i pappaperm. Min mann skal ha 5 måneder, og de fleste her (inkl. hans arbeidsgiver) bare måper når han forteller det.)

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:22.