Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen
Opprinnelig lagt inn av shute, her.
Greit nok. Men både du og Monsen ser ut til å misse det jeg sier: Det er ingen side av ekteskapsloven som har noe som helst med kjente/ukjente sæddonorer å gjøre.
Sæddonasjon har vært vanlig praksis ved norske fertilitetsklinikker i lange tider. Reglene rundt bruk av donorsæd og hva et unnfanget barn kan få vite om sitt donoropphav har ingen verdens ting med "ekteskapsloven" å gjøre.
Det eneste nye nå er at donorbarn unnfanget i Norge også kan vokse opp i familier med to foreldre av samme kjønn. Det er allerede plenty av donorbarn unnfanget i Norge som vokser opp i familier med to foreldre av ulikt kjønn.
.
Men vi diskuterte vel ikke ekteskapsloven generelt, (jeg var sleivete der: innrømmer: ) men derimot Monsens synspunkter? Da må jeg få lov til å dele hennes skepsis mot ukjente sæddonorer. (For meg gjelder dette uavhengig om foreldrene er heterofile eller homofile, ikke for henne, men det er ikke mitt poeng.) Selv om barna kan få vite hvem donoren er når de er 18, har ikke foreldrene plikt til å opplyse om at de er unfanget vha donorsæd. (Ved adopsjon tror jeg foreldre har plikt til å informere barna om at de er adoptert. ) Jeg ser på det som en menneskerett å ha all mulig kjennskap til sitt eget opphav, dette bør ikke være noe som er opp til de enkelte foreldres goodwill.
|