Sv: Overgrep ved å overvære en gudstjeneste, besøke en kirke, moské o.l.?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Det er jo rimelig at det er medlemmene som bestemmer, ja. Men mener du dette som et argument for at det ikke skal være lov med medlemsskap i mer enn ett livssynssamfunn? (Man kan jo ikke i praksis hindre noen kristne med skumle hensikter å melde seg inn i HEF for å påvirke "innenfra", for det er jo ikke verre enn at man melder seg ut av sitt aktuelle kirkesamfunn først. Og motsatt den andre veien, såklart.)
Nei, så konspiratorisk er jeg ikke anlagt.
Og nei, jeg mener ikke det som et argument over at man ikke skal kunne være medlem av to livssynsorganisasjoner. Jeg personlig har ikke noe i mot at man ønsker å være det, men jeg syns det er litt rart at man ønsker det. Kanskje ikke to kristne retninger, men å være medlem av noen som mener det ikke finnes en gud, og samtidig være medlem av noen som mener det motsatte er for meg uforståelig. Det betyr ikke at jeg ikke skjønner at man kan like elementer fra begge livssyn. Det er mange elementer i mange religioner jeg syns er fine, uten at jeg føler for å være medlem, nettopp fordi min tro er fraværende. Og nettopp troen (eller fraværet av den), er jo litt vesentlig når det kommer til livssynsvalg.
Jeg syns enhver organisasjon defineres av sine medlemmer.