Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-09, 23:55   #32
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Som mange har skrevet her, det er en del utfordringer med å undervise i disse tingene teoretisk. Det handler om å BO her. LEVE her. Skjønne hva som foregår rundt seg. I mange år!

Dette!

Jeg er usikker på det med test-greia, altså, rent praktisk. På en måte kunne jeg tenkt meg en samtale/intervjusituasjon, der man snakket om ulike ting ved Norge, om det å bo her, hva man liker og ikke. Men det blir nok alt for skjønnsmessig.

Dette også. Og det er egentlig grunnen til at jeg ikke vil gi meg ut på noen detaljert liste;

Ingen som vil plukke fra hverandre listen, altså?

jeg er liksom ikke sikker på hvor jeg bør begynne i praksis, men jeg syns at å diskutere det har verdi, og setter pris på at både du og Abid Raja tar opp disse tingene. Jeg hadde gjerne sett at dette ble gjenstand for en offentlig utredning, med høringer og det hele, ikke i utgangspunktet fordi det ville gi oss et ferdig pensum eller en «test», men fordi det ville være kjekt å ha selve utredningen, der disse tingene blir grundig drøftet.

Grunnskolepensum, ja?

Ingen dum ide. Men langt mer omfattende, selvsagt. Men lurt.

Det hadde sikkert vært lurt. Jeg er ikke sikker på den praktiske gjennomføringen her heller, men utvid gjerne pensum litt først for de som er født med rett til norsk pass også; økonomi – teoretisk, praktisk, skjema og søknader – er for eksempel et svært forsømt kapittel.

Og for avslutningsvis å være sikker på at jeg er helt tydelig: Nei, jeg syns ikke en analfabet kvalifiserer til å få innvilget søknad om norsk statsborgerskap. Vi stiller allerede krav til vandel, så det er ikke som om vi innvilger søknaden til hvem som helst i dag heller.

Ben "man må kunne fylle ut søknaden for å søke" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.