Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Det er godt mulig at det er spekulativt møl, men jeg mener å ha hørt og lest flere ganger at USA kaprer de høyest utdannede og minst traumatiserte flyktningene?
Tror det er Canada som gjør det. Mulig USA gjør det til en viss grad, men de har jo også en haug med illegale invandrere fra Mexico og resten av Latin Amerika (forresten, er Mexico en del av Latin Amerika?).
Jeg er ingen tilhenger av velferdssystemet i USA (eller mangelen på sådan, rettere sagt), men jeg tror det har veldig mye å si at her forventes det at man skal jobbe, fra dag en, og det er ingen som setter en på mottak og sier bare vent i 2-5-10 år, så skal vi se hvor vi skal gjøre av deg . Jeg leste en gang en veldig interessant artikkel om forskjellen mellom Norge og USA når det kom til innvandrere. Husker ikke hvor og når, men konklusjonen var at Norge hadde en stakkars-deg-holdning, mens USA ansvarliggjorde dem og fikk dem i arbeid.
Jeg har forøvrig lest at om USA skulle kastet ut alle sine illegale invandrere, så ville landet stoppet opp. Og etter ha bodd her i et halvt år, så tror jeg så gjerne at det stemmer .