Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny rekord i helpdesk?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-09, 15:07   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ny rekord i helpdesk?

Jeg elsker helpdeskmennesker. Jeg vil dele historier.

For en stund siden fikk jeg feil på nettverkskortet på en laptop. Jeg er ganske sikker på hva som forårsaket feilen, for maskinen sto rett ved døra i stua da det begynte å regne så den ble klissvåt. Lot den tørke og startet opp - alt virket unntatt nettverkskortet.

Lot den stå et par uker til - fortsatt dødt.

Til slutt ringer jeg altså helpdesk da. Det er der Alle Feilrettinger Starter i mitt firma. Leeenge etterpå fikk jeg omsider tak i andrelinjefolkene i det minste. Først må man nemlig snakke lenge med førstelinje som vil at du skal sjekke at kontakten står i, at maskinen er påslått, at det er en datamaskin og ikke en printer du mener osv. Og det hjelper ikke en damned shit å si at jeg er programmerer - det er nettverkskortet.

Omsider kommer det i det minste en datatass ruslende for å se på maskinen da. Jeg forklarer at det regnet på den (det var på tide å tilstå - jeg hadde brukt tid for mer penger enn maskinen kostet som ny på dette tidspunktet.)

Så åpner han en cmd, slår inn ipconfig/all og får selvsagt svar fra det dømrade nettverkskortet som omsider har funnet det for godt å tørke.

Jeg sier at der hadde han jammen flaks - hvorpå han repliserer at neida - han har kjørt et script som fikser nettverksproblemer nå.

Så alle der ute - sliter dere med nettet - test ipconfig/all.

Jeg hadde ikke hjerte til å si hva jeg jobber med så jeg sa bare takk jeg.

I dag var det ny runde. Jeg fikk ikke kontakt med noen av applikasjonene som er nettbaserte. Ringer helpdesk og treffer en som er innmari opptatt av at outlook ikke virker. Etterhvert logger han seg på maskinen min med remote desktop og soser rundt på Viktige Steder Som Kan Løse Feil. (Mine siste dokumenter og sånn...)

Så konkluderer han per telefon: Maskinen din er ikke på nett den!

Jeg gir ham en pause til å tenke over statementet litt til... Nei - ingen radar for logiske brister. Så jeg forsøker å hjelpe ham litt og spør hvordan han kan se at maskinen ikke er på nett? :uskyldig pikestemme:

Jo, han ser det her og her og her. [viser med musen på skjermen min via remote].

Jeg gir ny tenkepause.

Så sier jeg - så du kan gå inn på maskinen min gjennom internettet og se at den ikke er på nett altså? :innmari imponert pikestemme:

Han: Ja, det stemmer. Og her er det jo ikke nett i det hele tatt!

Det tok fire minutter før det sank inn at han satt og så på desktopen via remote - og hva som er den eneste ufravikelige forutsetningen for at det skal kunne gå an.

Flere med artig forhold til helpdesk der ute?

Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.