Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny rekord i helpdesk?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-09, 15:07   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ny rekord i helpdesk?

Jeg elsker helpdeskmennesker. Jeg vil dele historier.

For en stund siden fikk jeg feil på nettverkskortet på en laptop. Jeg er ganske sikker på hva som forårsaket feilen, for maskinen sto rett ved døra i stua da det begynte å regne så den ble klissvåt. Lot den tørke og startet opp - alt virket unntatt nettverkskortet.

Lot den stå et par uker til - fortsatt dødt.

Til slutt ringer jeg altså helpdesk da. Det er der Alle Feilrettinger Starter i mitt firma. Leeenge etterpå fikk jeg omsider tak i andrelinjefolkene i det minste. Først må man nemlig snakke lenge med førstelinje som vil at du skal sjekke at kontakten står i, at maskinen er påslått, at det er en datamaskin og ikke en printer du mener osv. Og det hjelper ikke en damned shit å si at jeg er programmerer - det er nettverkskortet.

Omsider kommer det i det minste en datatass ruslende for å se på maskinen da. Jeg forklarer at det regnet på den (det var på tide å tilstå - jeg hadde brukt tid for mer penger enn maskinen kostet som ny på dette tidspunktet.)

Så åpner han en cmd, slår inn ipconfig/all og får selvsagt svar fra det dømrade nettverkskortet som omsider har funnet det for godt å tørke.

Jeg sier at der hadde han jammen flaks - hvorpå han repliserer at neida - han har kjørt et script som fikser nettverksproblemer nå.

Så alle der ute - sliter dere med nettet - test ipconfig/all.

Jeg hadde ikke hjerte til å si hva jeg jobber med så jeg sa bare takk jeg.

I dag var det ny runde. Jeg fikk ikke kontakt med noen av applikasjonene som er nettbaserte. Ringer helpdesk og treffer en som er innmari opptatt av at outlook ikke virker. Etterhvert logger han seg på maskinen min med remote desktop og soser rundt på Viktige Steder Som Kan Løse Feil. (Mine siste dokumenter og sånn...)

Så konkluderer han per telefon: Maskinen din er ikke på nett den!

Jeg gir ham en pause til å tenke over statementet litt til... Nei - ingen radar for logiske brister. Så jeg forsøker å hjelpe ham litt og spør hvordan han kan se at maskinen ikke er på nett? :uskyldig pikestemme:

Jo, han ser det her og her og her. [viser med musen på skjermen min via remote].

Jeg gir ny tenkepause.

Så sier jeg - så du kan gå inn på maskinen min gjennom internettet og se at den ikke er på nett altså? :innmari imponert pikestemme:

Han: Ja, det stemmer. Og her er det jo ikke nett i det hele tatt!

Det tok fire minutter før det sank inn at han satt og så på desktopen via remote - og hva som er den eneste ufravikelige forutsetningen for at det skal kunne gå an.

Flere med artig forhold til helpdesk der ute?

Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:17   #2
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ny rekord i helpdesk?

Fantastisk!

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:26   #3
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der må være samme sorten som de som sendte meg melding om at nå var maskinen min ferdig på service - på epost.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:42   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gjort min del av helpdeskarbeid gjennom årene (ikke spør hvordan jeg havnet oppi den suppa).

Jeg vil si at omtrentlig 50 % av samtalene ble avsluttet på denne måten: "Du, Tjorven. Jeg tror at du må ha telepatiske evner på pc'en min altså. For jeg gjorde akkurat det samme før jeg snakket med deg, men da oppførte systemet seg helt anderledes. Det er helt utrolig!"

Mitt svar: "Ja, jeg har en del overnaturlige egenskaper. Du gjorde nok AKKURAT det samme tidligere." :snev av ironi i stemmen:

Gammel 17-08-09, 15:45   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Joa - jeg innser at det er grunner til å ha et sett rutinespørsmål også. Jeg bare skulle ønske de kunne hatt en kode for å bypasse førstelinjen iblant. Jeg har til dags dato ikke fått løst noe problem via førstelinje. Jeg vil ha en knapp med et totall på i det minste.

Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:46   #6
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker Helpdesk-historier. Jeg har da tross alt 10 års erfaring fra tullet.

En klassiker er da telefonteknikeren på en plass jeg jobbet for lenge siden, ringte til en som hadde trøbbel med telefonen og introduserte med "Virker det, nå?"

Jeg er forresten helpdeskens største mareritt. Det er så godt som garantert at jeg vet mye mer enn de kvisete drittungene som jobber der.
Så jeg pleier å fortelle hva feilen er, og hvordan de skal ordne det for meg.

Gammel 17-08-09, 15:49   #7
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Så sier jeg - så du kan gå inn på maskinen min gjennom internettet og se at den ikke er på nett altså? :innmari imponert pikestemme:

Jeg administrerte brukertilgangen vår til databankene til metrologisk institutt, men en dag var plutselig tilgangen vår stengt og jeg kunne ikke logge meg på.
Nettilgang? Check.
Passord/bruker? Nei, alt stemmer.
Ringer helpdesk på metrologisk.

Ulvefar: Hei, det er fra biologisk institutt. Vi kommer ikke inn på e-klimadata. Hva skjer?
Helpdesk: Ja, vi har endret tilgangsrutinene; Dere må fylle ut et skjema for å få fornyet tilgang.
U: Fair enough. Hvor finner jeg det skjemaet?
H: Inne på e-klima.
U: (...)
H: Logg deg på, så går du inn der og der, og fyller det ut.
U: ..men nå er jo problemet at jeg ikke får logget inn. Hvordan skal jeg da kunne fylle ut skjemaet?
H: Men når du har fyllt det ut, da kommer du inn.
U: (veldig sakte og tydelig) Skjemaet er inne der jeg ikke kommer uten å ha fyllt det ut. Er det egentlig det beste stedet å ha det?
H: Nei, sånn kan du si, men det var nå der vi la det.
U: Hvordan i alle dager mener du vi skal fylle det ut når vi ikke får logget inn der det ligger?
H: (Irritert) Du kan jo printe ut en papirkopi og sende den.
U: (Enda saktere og tydeligere) Akkurat hvordan mener du jeg skal printe ut et dokument jeg ikke har tilgang på?
H: (Forbauset) .... du kan ikke printe det ut?
U: Nei, det er vanskelig, uten tilgang. Og hadde jeg hatt tilgang ville vi ikke hatt denne samtalen. Men kansje du kan maile meg det? :Hjelpsom:
H: Hmm... Kansje. (Hvisker til sidemannen så høyt at jeg hører det): Du, kan man sende sånne pdf -filer med e-post?
....

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 17-08-09 kl 18:14.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:51   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ulvefar - konge!
La du merke til at det var lagt inn automatisk nytt oppsett på printerne neste gang du logget på? For å unngå utskriftsproblemer?

Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 16:08   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Fantastisk!
Har funnet ut en ting, foreldre bør aldri få seg pc .. spesielt ikke når de har barn som jobber med "sånn derre data" ...

Mine kjære foreldre har det med å ringe meg for den minste ting, for kort tid siden ringte min far meg (fra mobil..). Da hadde han vært på sjøen i en mnd og når han kom hjem så "virket ikke internett".
Og jeg begynner med rutine spørsmål som
jeg: "står strømmen i?"
far: "jada"
jeg: "du får kontakt med modemet?" "Det lyser?"
far: "jada"
etter å ha drevet på i en halvtime så sier jeg at "beklager pappa, men da tror jeg nesten at du må få noen til å se på det. Du får ringe telenor" .. så prater vi videre om vær og vind og han sier at de hadde hatt noe uvær mens han var borte. Strømmen hadde gått og lyndet hadde slått ned i telefonstolpen, så han var uten telefon noen dager nå .........

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 16:16   #10
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ulvefar; Sånn var det på sykehuset her hvor jeg jobber også. Nytt strengt system der man måtte ha bestått E-læring for å få tilgang til datasystemet.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 16:31   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

@ulvefar

Jeg er gift med en fhv supporterer. At han fortsatt lever, er et under! Han vet hva jeg kan, og han vet hva jeg sannsynligvis har prøvd før jeg kryper til korset og spør ham. Likevel behandler han meg med en gang som en 3-åring med en gang det er noe data. "Har du prøvd å restarte? Har du sjekket at du har strøm? Har du sjekket at ledingene står i?"
Folk som driver med support, klarer virkelig å irritere meg så grønn at jeg går i ett med plenen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 16:33   #12
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Haha! Det er så kostelig med helpdesk av og til! Jeg er ingen videre ekspert, men kan mye mer enn gjennomsnittsmennesket, og det er alltid pes å ringe å snakke med slike, nettopp fordi man må gjøre alle mulig teite ting enda man sier klart og tydelig at man allerede har sjekket det...

Gammel 17-08-09, 16:37   #13
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Gammel 17-08-09, 16:42   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er grunnen til at de spør de opplagte spørsmålene.

Ung aC: "Printerfaenskapet virker ikke. Jeg har putta inn tingen. Hjelp?"
Support: "Tok du av beskyttelsestapen?"
Ung aC: "Selvfølgelig. Hva slags nek tror du jeg er?"
Support: "Gidder du sjekke, bare sånn for sikkerhets skyld?"
Ung aC: "" :går og sjekker:
Ung aC: "Åh, DEN tapen ja. :leter etter hull i bakken:

Lenge siden nå.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 16:53   #15
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har gjort min del av helpdeskarbeid gjennom årene (ikke spør hvordan jeg havnet oppi den suppa).

Jeg vil si at omtrentlig 50 % av samtalene ble avsluttet på denne måten: "Du, Tjorven. Jeg tror at du må ha telepatiske evner på pc'en min altså. For jeg gjorde akkurat det samme før jeg snakket med deg, men da oppførte systemet seg helt anderledes. Det er helt utrolig!"

Mitt svar: "Ja, jeg har en del overnaturlige egenskaper. Du gjorde nok AKKURAT det samme tidligere." :snev av ironi i stemmen:

Det høres kjent ut. Jeg har også jobbet på helpdesk, og tatt imot samtaler fra Olga på 70 og Ronny på 22. Selv om man kan ha som utgangspunkt at Ronny kan mer 'data' enn Olga, er det også like greit å ha som utgangspunkt at Ronny må gjennom samme prosedyrer for feilsøk. Ronny stønner mer enn Olga, for dette har han da vitterligen gjort allerede. Hvis man etter endt feilsøk får ting til å virke, er det merkelig nok adskillig mer glede å spore hos Olga enn hos Ronny. 'Så rart', sier Ronny. 'Magic fingers', sier jeg.

Gammel 17-08-09, 16:55   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men om Ronny er programmerer med femten års fartstid i firmaet og en av de som stadig hjelper helpdesk med å finne løsninger i sine egne systemer når han til slutt kommer gjennom til tredjelinje da?

Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 17:00   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men om Ronny er programmerer med femten års fartstid i firmaet og en av de som stadig hjelper helpdesk med å finne løsninger i sine egne systemer når han til slutt kommer gjennom til tredjelinje da?

Min erfaring er at programmerer er flink til å programmere, men ikke kan en døyt om hardware. :frem med kammen:

Det var i hvert fall ustyrtelig festlig den gangen jeg jobbet som datatekniker og vi ble kalt ut til TietoEnator som hadde et oppdrag for firmaet der jeg jobbet, og alt vi trengte å gjøre var å koble til tastaturet.

Gammel 17-08-09, 17:00   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Min erfaring er at programmerer er flink til å programmere, men ikke kan en døyt om hardware. :frem med kammen:

Det var i hvert fall ustyrtelig festlig den gangen jeg jobbet som datatekniker og vi ble kalt ut til TietoEnator som hadde et oppdrag for firmaet der jeg jobbet, og alt vi trengte å gjøre var å koble til tastaturet.

Joa - jeg ser den.

Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 17:03   #19
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Mitt firma har også en knallhard 1.linjepolicy. Det betyr at man må ringe eller maile helpdesk et sted sentralt i USA eller Irland før du får tillatelse til å gå ned 2 trapper for å hente en ny lader til PC, eller en mus som funker hos IT-folka ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 17:06   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hm. Mitt firma har også en knallhard 1.linjepolicy. Det betyr at man må ringe eller maile helpdesk et sted sentralt i USA eller Irland før du får tillatelse til å gå ned 2 trapper for å hente en ny lader til PC, eller en mus som funker hos IT-folka ...

Høres kjent ut. Og i Irland sitter det en svenske og Prater Lavt.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.