Sv: Omskjæring av gutter er ikke kjønnslemlestelse
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Men nei, jeg kan i utgangspunktet ikke komme på noe som er til helsemessig fordel å fjerne på befolkningen som helhet. Jeg erindrer svakt i bakhodet at enkelte steder på kloden lønner det seg å skjære ut en bit av anusen til sauer for å unngå en eller annen infeksjon.
Sånn rent bortsett fra det horrible i å skjære vekk friske deler av kjønnsorganet til et barn, peker vel saueeksempelet ditt i den eneste retningen der jeg kan se for meg at man kan finne helsemessige argumenter for denne typen ruteinemessig amputasjon; jeg gjetter at de aktuelle sauene ikke er naturlig utvalgt for miljøet sitt, men derimot kunstig utvalgt, og innavlet, og plassert i et miljø som ellers enten ville hatt færre av dem, eller vært dominert av helt andre dyr. Og uten at jeg et øyeblikk tror det er tilfelle når det gjelder omskjæring av mennesker, kan jeg iallefall tenke meg muligheten av at dette kunne være fornuftig for en liten menneskegruppe isolert i et område med hygieneprobelemer pga. vannmangel og arvelig trang forhud. Kirurgiske inngrep kan sikkert også teoretisk tenkes å ha helseeffekt for individer over fruktbar alder, men det ser jo heller ikke ut til å være tilfelle ved omskjæring av guttebarn.
Ben "talking trees? inbred much?" Murphy
|