Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?
Min terskel er høy for febernedstettende ja, HVIS det er kun tallet på termometeren som plager foreldrene, mens barnet selv har det fint og ikke har en historie med feberkramper etc.
Snakker om ellers friske og raske barn her.
Spedbarn har ikke jeg tatt med i beregning her, for dem så kan feber være farlig. Men barn som er godt over året.
Man skal og bør gi febernedsettende hvis allmenntilstanden tilsier det, eller hvis barnet ikke drikker, har smerter eller andre ubehag.
Slapp blir man av feber, men man skal ikke være så slapp at man ikke får kontakt, drikker, og sover HELE tiden. DA er ikke allmentilstanden god.
Jeg var og rask ute med febernedsettende helt til jeg fikk "leger" på nakken.
Feber er ikke farlig, men et verktøy og et symptom.
Jeg har nå også snakket med flere sykepleiere på jobben og de sier det samme som meg unntatt en, uten å blande inn personlige meninger, kun etter det de har lært. (men det er også så ymse hva sykepleiere lærer etter det jeg skjønner av å lese på internett og snakke med forskjellige på jobb)
Så, mine vurderinger blir satt etter malen jeg har lært av forskjellige leger oppigjennom årene, både på barneavdeling og fastleger.
Og det har også gitt resultater med at barna og oss voksne blir fort friske, og kan vurdere raskere om barnet trenger lege eller ikke i forhold til å følge sykdomsforløpet uten å dempe/ta bort symptomer med paracet.
Dette er erfaringer VI har hatt etter det vi har lært av leger og handler deretter. (skal ikke mange søkene på internett for å finne artikler hvor det står det samme)
Til natten er det bra å gi, da kroppen kan få litt hvile fra feberen.
Men andre foreldre må gjøre som de vil for min del.
|