Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når gi febernedsettende bare for feberen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-07, 18:28   #61
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?

Ang. toksiske skader av paracetamol så er det riktig at en overdose kan medføre død evt. "morsomme" skader på leveren. Det er ikke få telefoner giftinformasjonssentralen får fra folk som prøver å ta livet av seg og knasker i vei det de har i huset - nemlig paracet.

Sitat:

Toksisk dose med fare for akutt leverskade er 175 mg/kg for barn, for voksne 140 mg/kg. Inntak av over 10 g paracetamol indikerer stor risiko for alvorlig leverskade. Hos storkonsumenter av alkohol har 6 g gitt meget alvorlig og 10 g dødlig forgiftning. Symptomene kommer etter latenstid på 2 døgn eller mer.

(Fra felleskatalogen.)

For å oppnå disse nivåene trenger man ofte bare en pakke.

Gammel 08-01-07, 19:03   #62
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg gir paracet dersom temperaturen går over 40 grader. Jeg har opplevd pustestopp hos Storesøster som fikk feber over 41 grader. Kroppstemperatur over 42 grader er livstruende.
http://home.online.no/~kneshei/feber.htm
http://www.forskning.no/Artikler/200.../1164641107.17

Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:09   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå var feberen 39,1. Fin nedgang i følge legevakten. Ringte, jeg. For sikkerhets skyld. Ringer sikkert fastlegen i morgen om feberen fortsatt er høy da.

Nå sover hun for natta, tror jeg. Lille pjusket. Har drukket mer melk og spist en neve rosiner med stor iver.

(Og jeg vet at det ikke er viktig, sånn i forhold, men er det ikke typisk at det skjer den uka både jeg og mannen har store deadlines på jobben på onsdag? :Må jobbe i halve natt: )

Gammel 08-01-07, 19:12   #64
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå var feberen 39,1. Fin nedgang i følge legevakten. Ringte, jeg. For sikkerhets skyld. Ringer sikkert fastlegen i morgen om feberen fortsatt er høy da.

Nå sover hun for natta, tror jeg. Lille pjusket. Har drukket mer melk og spist en neve rosiner med stor iver.

(Og jeg vet at det ikke er viktig, sånn i forhold, men er det ikke typisk at det skjer den uka både jeg og mannen har store deadlines på jobben på onsdag? :Må jobbe i halve natt: )

Jo, det er så typisk at en skulle tro det sto noen skumlinger bak. Våre minste fikk vannkopper i kjapp rekkefølge ved skolestart i år, og begge voksne er lærere med det det innebærer av styr i august.

Gammel 08-01-07, 19:19   #65
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Gjør en ny måling 1 time etterpå, og da skal tempen helst ha gått ned en hel grad eller mer. Dvs. ligge på rett over 39 - eller mindre.

Nå var feberen 39,1. Fin nedgang i følge legevakten. Ringte, jeg.

Ja, høres ut som legevakten og jeg har samme referanser gitt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:24   #66
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

(og mamma ikke stapper ting opp i rumpa hennes... ).

Du vet at det finnes Paracet sugetabletter med banansmak? Kjempegode!!

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:25   #67
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja, høres ut som legevakten og jeg har samme referanser gitt.

Så rart..

Du har lest prosedyreboka di ser jeg.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:25   #68
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Du vet at det finnes Paracet sugetabletter med banansmak? Kjempegode!!

Det og mikstur. (Begge deler virker raskere enn stikkpiller.)

Gammel 08-01-07, 19:29   #69
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det og mikstur. (Begge deler virker raskere enn stikkpiller.)

Her er miksturen akkurat like (lite) polulær som rumpepillene . Vondtepillene med banansmark derimot; mmmmm - "kan jeg få vondtepille mamma"? (med litt ekstra sår stemme )

Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:34   #70
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

For feber er som sagt et godt hjelpemiddel/forsvarsmekanisme.

Vet ikke helt det... Jeg mener det er et symptom, som nevnt tidligere her. Ikke kroppens "selvbehandling".

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:34   #71
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke lest tråden, men min lege sa at vi alltid skulle gi Paracet om feberen er over 39, særlig når barnet skal legges for kvelden. Nå er vi så heldige at Lillemor knapt har hatt feber, men jeg har sett hvordan feberen kan stige fort hos andre barn, så vi følger alltid legens råd og gir paracet om hun har feber på kvelden.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:44   #72
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Vet ikke helt det... Jeg mener det er et symptom, som nevnt tidligere her. Ikke kroppens "selvbehandling".

"Tidligere denne måneden ble det publisert nye resultater fra feberstudier på mus, i tidsskriftet Science. Forskningen beskriver hvordan en høyere kroppstemperatur førte til at flere hvite blodlegemer gikk inn i lymfevevet hos musene.

De hvite blodlegemene er en viktig del av vårt immunforsvar. Fra lymfevevet blir disse sykdomsbekjemperne sendt til andre deler av kroppen, hvor de lærer å gjenkjenne og ødelegge kroppens fiender. Feberen gjør altså at hvite blodlegemer lettere kommer seg dit hvor de skal bekjempe infeksjonen."

Sakset fra forskning.no - samme artikkelen som FarOutFishing linket til.
Feber er ikke bare symptom, det har noe for seg også. Forøvrig en veldig informativ artikkel.

Gammel 08-01-07, 19:49   #73
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Ang. toksiske skader av paracetamol så er det riktig at en overdose kan medføre død evt. "morsomme" skader på leveren. Det er ikke få telefoner giftinformasjonssentralen får fra folk som prøver å ta livet av seg og knasker i vei det de har i huset - nemlig paracet.

(Fra felleskatalogen.)

For å oppnå disse nivåene trenger man ofte bare en pakke.

Altså en pakke på ganske kort tid, ikke en pakke fordelt på et år, regner jeg med

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:49   #74
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

"Tidligere denne måneden ble det publisert nye resultater fra feberstudier på mus, i tidsskriftet Science. Forskningen beskriver hvordan en høyere kroppstemperatur førte til at flere hvite blodlegemer gikk inn i lymfevevet hos musene.

De hvite blodlegemene er en viktig del av vårt immunforsvar. Fra lymfevevet blir disse sykdomsbekjemperne sendt til andre deler av kroppen, hvor de lærer å gjenkjenne og ødelegge kroppens fiender. Feberen gjør altså at hvite blodlegemer lettere kommer seg dit hvor de skal bekjempe infeksjonen."

Sakset fra forskning.no - samme artikkelen som FarOutFishing linket til.
Feber er ikke bare symptom, det har noe for seg også. Forøvrig en veldig informativ artikkel.

Ok, interessant. Har sansen for rene fakta.

Gammel 08-01-07, 19:51   #75
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Ja faktisk, for leveren kan bli skikkelig skadet. Moren min fikk alvorlig leverskade pga piller hun brukte da hun gikk med vond rygg. Det er snakk om ett par år pillebruk. Men så er det også snakk om alvorlig leverskade. Så skaden skjedde vel lenge før det hadde gått ett par år..

Det er ikke til å spøke med....

Men en paracet i ny og ne skader ingen.. Så sant man ikke har allergi mot det da!

Unnskyld meg, men nå må jeg dåne litt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:51   #76
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Altså en pakke på ganske kort tid, ikke en pakke fordelt på et år, regner jeg med

En pakke på et år skulle vel gå uten dramatiske konsekvenser.

Gammel 08-01-07, 19:51   #77
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj, glemte å dåne.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:52   #78
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

En pakke på et år skulle vel gå uten dramatiske konsekvenser.

Det var jo ikke helt spesifikt forklart, så jeg måtte bare få det med en teskje

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-07, 19:55   #79
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Ja, heldigvis.

Gammel 08-01-07, 19:57   #80
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Det var jo ikke helt spesifikt forklart, så jeg måtte bare få det med en teskje

Best å være helt trygg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.