Oppskrift på Biff Burgund til 14 voksne i 10-litersgryte
Nå er dåp overstått og jeg legger ut oppskrift på dåpsgryten her. Jeg fikk tak i en 10-liters jerngryte som det hele ble kokt i, den var akkurat stor nok. Maten ble kjempegod, kjøttet så mørt at det smeltet på tungen.
4 kilo kjøtt av storfe. Derav 2 kilo høyrygg og 2 kilo ferdigoppdelt "grytekjøtt" av storfe i biter. Høyryggen ble delt i stykker omtrent like store som et halvt spillkort.
1 kilo bacon delt i lillefingertykke stykker
12 gulrøtter - delt i fingerlange/ tykke strimler
3 nett sjalottløk - skrelte og hele
3 fedd hvitløk
En brun soppoose med champignon- delt i to
En halv sellerirot - finhakket
1,5 liter (2 flasker) rødvin
1,5 liter kjøttkraft (jeg brukte buljong)
3 ts tørket timian
3 laubærblad
1 potte timian ble klippet og drysset på toppen av gryten ved servering
brun maizenajevner eller et par ss hvetemel drysses i hvis du vil ha litt tykkere gryte. NB! Dette skal egentlig være en "tynn" gryte.
Serveres med potetmos eller ris, salat, fransk landbrød og aioli.
Fremgangsmåte for å koke gryten dagen før servering; - Bacon brunes litt og litt i jerngryte. Jeg brukte både gryten og en jernstekepanne til bruning for å gjøre det raskere. Ta vare på baconet i en bolle til senere
- Kjøttet brunes for stekeskorpe i fettet fra baconet, spe på med meierismør hvis nødvendig. Stek små porsjoner om gangen så kjøttet steker og ikke koker. Ha i det stekte kjøttet i en bolle så lenge
- Soppen skal i til slutt, men jeg stekte den etter kjøttet og oppevarte den i en lufttett boks i kjøleskapet. Ble tilsatt ved oppvarming av gryten serveringsdagen
- Finhakket sellerirot (som nesten smelter inn i sausen) og hvitløk blankes i litt meierismør før rødvin og kraft tilsettes. Ha i kjøttet og krydder og kok opp. Skru ned varmen og la syde rett under kokepunkt i et par timer. Min gryte stod i ca 3 timer. Siste 20 minutter has gulrøtter og sjalottløk i.
- Skru av varmen og ha i det stekte baconet (så smakene får satt seg). La gryten stå på benken under lokk (eller alufolie) over natten.
- Før oppvarming når gryten skal varmes opp has soppen i.
- Garner med en potte fersk timian rett før servering
- Serveres med fransk landbrød i skiver og aioli og smør samt salat + olje og edikk
Det gikk helt fint å ha i løk og bacon dagen før. Løken ble myk, men ikke bortkokt. Jeg hadde mye mer bacon og sopp i gryten enn de fleste "tradisjonelle" oppskrifter foreskriver. Ellers er dette en gryte det er veldig vanskelig å gjøre feil med. Hvis denne gryten får koke lenge nok, blir det godt uansett.
|