Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding
Da jeg var gravid med andremann var jeg slik at jeg fikk ikke sove om natten. Jeg kunne sove noen få timer sammenhengende. Da jeg våknet var jeg fortsatt trøtt og sliten. Men jeg jobbet og jobbet i full stilling og vi hadde ei jente fra før som var litt over året. Tenkte ikke på å sykemelde meg. Jeg sa til legen at jeg slet veldig, men hun var ei som ikke sykemeldt uten hun var veldig sikker på at det måtte til.
Da jeg var 5 måneder i svangerskapet brøt jeg helt sammen. Jeg ble sykemeldt i ei uke og så ei uke til. Så var jeg sykemeldt gradert ei eller to uker til. Vi hadde det tøft på hjemmeplan med nybygd hus som det var masse feil og mangler på. Kjempet mot en advokat og måtte til slutt engasjere en egen advokat. Dette pågikk mens jeg var gravid. Jeg var totalt utmattet pga det også.
Da mellomste ble født fikk jeg et barn som ikke ville sove natt eller dag. Han kunne duppe av i 20 minutter og så sutret han. Jeg tror selv at det var pga at jeg slet som jeg gjorde i svangerskapet, men vet ikke. Jeg utviklet fødselsdepresjon og tenkte tanker jeg aldri ville sagt til noen....
Det er greit at å være gravid er selvvalgt, men graviditet påvirker på så mange måter. Selvom en selv har vært heldig og klart å jobbe hele svangerskapet så kan man ikke sammenligne og dermed konstantere at alle andre kan det. Ved å presse gravide som sliter for hardt så kan det gjøre starten med det nye barnet langt mer slitsomt enn dersom mor hadde vært uthvilt og i god form før fødselen.
|