Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-10, 18:14   #11
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Sv: Nordmenn sutrer seg til sykmelding

Jeg liker virkelig ikke "flørten" med den svenske sykelønnsordningen...
Og kan for mitt liv ikke forstå hvorfor Jens Stoltenberg er så opptatt av den??
Det er IKKE enkelt å være syk i Sverige for tiden. Karensdager går ut over de med lav inntekt, enslige forsørgere osv. Mange går på jobb syke, og smitter igjen andre. Det er ikke særlig heldig.
Min stemor (som da bor i Sverige) er hjelpepleier og aleneforsørger til to barn. Hun stiller på jobb med feber og div andre plager, for hun ikke råd til å la være. Sånn skal det ikke være.

Så igjen har du det med at man har tidsbegrenset sykemelding etter hva slags diagnose du har. Feks har du den type kreft, så får du være sykemeldt i si og så mange uker, og så er det tilbake på jobb. Her er det IKKE rom for at mennesker er forskjellige. Alle reagerer vi ulikt, for noen er det "greit" å komme seg tilbake på jobb etter den tiden, mens andre har det mye tøffere både psykiskt og fysiskt og IKKE klarer å jobbe etter x antall uker som det er bestemt. Sånn vil jeg ikke ha det...
Det MÅ være rom i et velferdssamfunn for at vi er forskjellige.

For et par uker siden leste jeg i svensk avis om en violinist som fått senebetennelse. Hun hadde vært ansatt på det samme stedet i 25 år, og gikk til behandling for denne betennelsen. Gjorde fremskritt og alt så bra ut, hun ville bli helt frisk igjen. Men hun ville trenge 2 måneder mer enn det Försäkringskassan hadde som norm for senebetennelser. Så værsågod frue, finn deg en annen type jobb hvis du ikke klarer tidsfristen.

Og igjen, det at Försäkringskassans egne leger kan overprøve både fastleger og spesialister er en skummel ting syns jeg.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:08.