Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Stressende å reise utenlands med småbarn?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-10, 18:33   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Stressende å reise utenlands med småbarn?

Vi snakker litt om ferien her i huset, og i den sammenheng kom jeg til å spørre om det kunne være aktuelt å reise bort i løpet av de ukene vi har felles ferie (Vi skal dekke opp 6-7 uker fra 1. juli til barnehagestart med ferie, så om vi tar 4 uker hver f.eks, så har vi jo noe felles også) Nei, mannen så ikke for seg å reise utenlands med Knerten. Hvorfor? Vel, han er ikke vant til å reise utenlands, og han ser for seg at en slik ferie med en gutt på 2 år er stressende.

Ingen av oss er vant til å reise utenlands, i min barndom var det hytteferier i Norge og Sverige, og i mannens barndom var det å reise til besteforeldrene som bodde i en annen del av landet. Som voksne har vi blitt å fortsette i mannens vaner, ettersom vi har bosatt oss så langt unna våre foreldre. En gang har vi vært utenlands sammen på våre 9,5 år sammen, det var de 2 ukene vi var på Malta på bryllupsreise.

Men som jeg sa, jeg så for meg en litt annen type tur med småbarn da. Ikke vandre rundt i byen og se etter hvor vi skal spise frokost, lunsj og middag i dag, tro, ikke ta rutebussen tvers over øya uten å vite helt hvor den går, og havne litt feil og sånn... Jeg tenkte mer i retning av ei uke på et resort-opplegg med småbarsntilpasset opplegg, type "happy baby" på sunwing eller noe sånn, basere oss på å spise på hotellet, tilbringe dagen ved babypool og lekeplass, evt på en strand om han liker det og innse at å bli solbrent når jeg leser ved poolen, eller svømme nok ikke er det jeg kommer til å gjøre mest av. Men lese kan jeg gjøre etter at gutten har lagt seg, og en og annen svømmetur skal jeg vel også få tid til.

Men er det stress å reise med et barn på rundt to år. Han fyller to den uka barnehagene begynner, så jeg rengner med å reise før han fyller, derved koster det jo strengt tatt nesten ingenting for ham. To uker er nok mer enn hva mannen setter pris på av dager tilbrakt ved babypool, men ei uke? (Jeg er dertil gift med en mann som er "allergisk" mot varme, og ikke egentlig er en type "sol og bad"-mann, men selv han måtte innrømme at det var jo behagelig på Malta. (Jeg var heldig med at hetebølgen der sluttet den natten vi kom, ellers hadde han vel helt tatt skrekken...))

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.