Programmeringsspørsmål - IF/HVIS-operasjoner i Excel
Jeg er uerfaren når det gjelder programmering, og holder på med å dissekere og dokumentere en stor Excel arbeidsbok (type 15 regneark). Mange av regneoperasjonene foregår i tabeller med tildels lange "formler" med mange HVIS-operasjoner inni hverandre (ja, jeg har norsk Office-pakke, men jobber med å få byttet den ut med en engelsk).
Finnes det en lur måte å organisere informasjonen i en slik lang "formel" (hva kaller man det?) slik at jeg på en enkel måte for oversikten over hva den inneholder? Et eksempel kommer her:
=HVIS(Inndata!B$34=1; 0; HVIS(OG(Inndata!B$34>1;Inndata!B$34<6); HVIS(ELLER(A12*L<Inndata!$E$34;A12*L>Inndata!$F$34 ); 0; Inndata!$C$34+(Inndata!$D$34-Inndata!$C$34)/STØRST((Inndata!$F$34-Inndata!$E$34); 0,0001) * (A12*L-Inndata!$E$34)); HVIS(OG((Inndata!$E$34/L)<=A12;A12<(Inndata!$E$34/L+0,01));Inndata!$C$34;0)))
Jeg ser for meg en tabell eller noe som fremstiller det hele på en oversiktlig måte, men mangler grunnleggende programmeringskunnskap av typen hvordan lage en systematisk oversikt over hva et program inneholder.
|