Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Programmeringsspørsmål - IF/HVIS-operasjoner i Excel

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-10, 11:16   #2
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Programmeringsspørsmål - IF-operasjoner

Grøsseball for en stygg formel.

Jeg tror jeg ville prøvd å bruke pseudocode for å dokumentere regneark-celler, men det er sikkert litt tiltak om man ikke er vant til det.

En annen måte er å prøve å dele opp HVIS-funksjonene på flere linjer, det er de som gjør det vanskelig siden de tar tre parametere. HVIS(A; B; C) blir da til:

Kode:
HVIS(A
        ; B
        ; C
    )

Jeg syns det blir enklere da, men jeg er vant til å lese kode som er stykket opp på lignende vis. Under har jeg prøvd på formelen din, ikke sikkert du syns det blir noe lettere. (Ingen garantier for at jeg har splittet opp riktig.)

Kode:
=HVIS(Inndata!B$34=1
    ; 0
    ; HVIS(OG(Inndata!B$34>1;Inndata!B$34<6)
        ; HVIS(ELLER(A12*L<Inndata!$E$34;A12*L>Inndata!$F$34 )
            ; 0
            ; Inndata!$C$34+(Inndata!$D$34-Inndata!$C$34)/STØRST((Inndata!$F$34-Inndata!$E$34); 0,0001) * (A12*L-Inndata!$E$34)); HVIS(OG((Inndata!$E$34/L)<=A12;A12<(Inndata!$E$34/L+0,01))
                ;Inndata!$C$34
                ;0
            )
        )
    )

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:12.