Kritisk for tyrefekter - og nå vurderer de å forby "sporten"
Sitat:
Tyrefektingen ble sendt live på kabel-TV og de makabre bildene av den spiddete tyrefekteren i spanske aviser dagen etter opptrinnet mater naturlig nok den pågående debatten om hvorvidt den brutale nasjonalsporten bør forbys en gang for alle.
Fra Kritisk for tyrefekter (NB! Sterke bilder!)
Joda, jeg vet at det er kultur og tradisjon og historie og det hele - men noe inni meg hyler av frustrasjon når bildene av en skadet tyrefekter kan få debatten til å gå om hvorvidt "sporten" bør forbys!!! Ja, for vi vil vel ikke at alle de stakkars tv-titterne som hadde gledet seg til en "real" kamp med tyren skal måtte se den stakkars tyrefekteren ha det vondt, vil vi vel? For all del - all medfølelse med tyrefekteren, og jeg håper det går bra med ham, men ærlig talt - hva med alle de andre gangene - når makabre bilder av skadede dyr går ut på luften?!?! Hvor er de som vil forby sporten da???
Jeg reagerte med vantro da noen for noen få år siden forklarte meg begrepet "sportsfiske". Jeg trodde det bare ikke. Fange fisk, ta den løs, kaste den uti igjen, fange ny fisk, gjenta hele den makabre runden. Hva er det med folk? Hva slags uforklarlig egenskap kan få mennesker til å skade dyr, og kalle det sport???