Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kritisk for tyrefekter - og nå vurderer de å forby "sporten"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-10, 00:25   #1
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Kritisk for tyrefekter - og nå vurderer de å forby "sporten"

Sitat:

Tyrefektingen ble sendt live på kabel-TV og de makabre bildene av den spiddete tyrefekteren i spanske aviser dagen etter opptrinnet mater naturlig nok den pågående debatten om hvorvidt den brutale nasjonalsporten bør forbys en gang for alle.

Fra Kritisk for tyrefekter (NB! Sterke bilder!)

Joda, jeg vet at det er kultur og tradisjon og historie og det hele - men noe inni meg hyler av frustrasjon når bildene av en skadet tyrefekter kan få debatten til å gå om hvorvidt "sporten" bør forbys!!! Ja, for vi vil vel ikke at alle de stakkars tv-titterne som hadde gledet seg til en "real" kamp med tyren skal måtte se den stakkars tyrefekteren ha det vondt, vil vi vel? For all del - all medfølelse med tyrefekteren, og jeg håper det går bra med ham, men ærlig talt - hva med alle de andre gangene - når makabre bilder av skadede dyr går ut på luften?!?! Hvor er de som vil forby sporten da???

Jeg reagerte med vantro da noen for noen få år siden forklarte meg begrepet "sportsfiske". Jeg trodde det bare ikke. Fange fisk, ta den løs, kaste den uti igjen, fange ny fisk, gjenta hele den makabre runden. Hva er det med folk? Hva slags uforklarlig egenskap kan få mennesker til å skade dyr, og kalle det sport???

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 00:27   #2
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kritisk for tyrefekter - og nå vurderer de å forby "sporten"

Jeg ble irritert over at DB kjører det bildet der om igjen og om igjen på frontsiden på nettsidene sine. Ikke noe jeg har lyst til å se på til frokosten, eller forklare til treåringen som er i verste hvorfor-alderen.

Gammel 04-06-10, 00:28   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Personlig plages jeg mer av 8 timers dyretransport til slakt, enn av tyrefekting, må jeg si.

:kald fisk:

Gammel 04-06-10, 00:33   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg plages av begge deler, Polyanna - og sier nei til tyrefekting, og ja til nær-/gårsdslakteri.

Gammel 04-06-10, 00:34   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det går jo også an. Men jeg ser sjelden de samme følelsene komme til uttrykk over noe som skjer i hele Norges land, hele tiden, som av tyrefekting.

Gammel 04-06-10, 00:34   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Nå kommer vel Floksa snart.

Gammel 04-06-10, 00:35   #7
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dyreplageri er generelt verre enn at en tyrefekter blir spiddet. Han burde vite at han løper stor risiko når han torturerer dyr til døde. Syntes ikke noe synd på han, og jeg håper de forbyr "sporten" snart.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 00:36   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, det går jo også an. Men jeg ser sjelden de samme følelsene komme til uttrykk over noe som skjer i hele Norges land, hele tiden, som av tyrefekting.

Nei, men det må være lov å engasjere seg i enkeltsaker for det. Ikke alle vet om alt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 00:38   #9
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Personlig plages jeg mer av 8 timers dyretransport til slakt, enn av tyrefekting, må jeg si.

Du er ikke kald - jeg er enig i at det finnes utrolig mye dårlig behandling av dyr - dessverre. For meg er det å lære seg å respektere dyr og deres behov, følelser, kall det hva man vil - like naturlig som det å lære seg å respektere andre menneskers. Å påføre dyr lidelse eller smerte, er nesten uansett grunn, en avskyelig ting. Unntaket må være dersom det der å da er det eneste for å hjelpe dyret. Når det atpåtill gjøres for menneskers "sportsopplevelse", gjør det meg nesten fysisk dårlig....Dyrs lidelse bør aldri være noens underholdning! Jakter eller fisker man, skal man gjøre bruk av byttet -ikke kaste det fra seg, fordi man har hatt moroa med å drepe eller skade det....

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 00:40   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Folk flest," for å bruke en floskel tenker vel ikke over hvor maten kommer fra, eller hvor langt oksen har reist for å bli biff til middag, men de fleste har et bilde av tyrefekting i hodet sitt. Forhåpentlig blir tyrefekting forbudt etter dette - så er vi i det minste kvitt en form for dyreplageri.

Og jeg syns alltid det er like grusomt når en saueflokk, redd og forvirra, blir putta ombord i en båt og kjørt flere timer inn til fastlandet for å slaktes, fordi det ikke er lov med gårdsslakteri uten å måtte pusse opp fjøset for mangfoldige kronasjer først.

Og fang-og-slipp fisken for moro skyld syns jeg er dirkete barbarisk. Jakt og fiske er naturforvaltning og matauk, ikke lek.

Gammel 04-06-10, 00:41   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig. Og så synes jeg dyreplageri for gøy og underholdning er hakket verre enn dyreplageri fordi dyr skal bli mat. Selv om begge deler bør unngås.

Gammel 04-06-10, 00:54   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg plages av begge deler, Polyanna - og sier nei til tyrefekting, og ja til nær-/gårsdslakteri.

Jepp, enig med Inagh.

Og jeg er enda mer kald fisk enn Polyanna, jeg tenker like for like: Tyrefekteren spidder oksen (for underholdningens skyld!), oksen spidder tyrefekteren.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 01:02   #13
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Bu-fokkings-hu. Mobber du okser så får du hornet.
Kaster du stein på et vepsebol så blir du stukket. Vekker du bjørnen som sover så blir du spist. Hvis du ikke sørger for at nabodama er utenfor hørselsvidde før du påpeker at hun er litt slutty så får du juling (med mindre du løper raksere enn henne selvsagt).

Og dyretransport er en uting. Kan ikke forstå at det er lov, heller.

Gammel 04-06-10, 09:10   #14
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Kjenner jeg er like kald som agenten, og heier på oksen.

Gammel 04-06-10, 09:15   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke at noen oppegående mennesker kan sitte på en slik arena og se på dette uten å reagere. Det er kultur i Spania, okei, men allikevel? Hvor mange spanjoler er imot tyrefekting mon tro? Jeg mener å ha lest at de fleste unge spanjoler i dag er imot.

Gammel 04-06-10, 09:18   #16
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er og en kald fisk, tenkte at han fikk som fortjent...

Gammel 04-06-10, 09:19   #17
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jepp, enig med Inagh.

Og jeg er enda mer kald fisk enn Polyanna, jeg tenker like for like: Tyrefekteren spidder oksen (for underholdningens skyld!), oksen spidder tyrefekteren.

Men fytti, for et bilde da! :iik:

Gammel 04-06-10, 09:51   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Bu-fokkings-hu. Mobber du okser så får du hornet.
Kaster du stein på et vepsebol så blir du stukket. Vekker du bjørnen som sover så blir du spist. Hvis du ikke sørger for at nabodama er utenfor hørselsvidde før du påpeker at hun er litt slutty så får du juling (med mindre du løper raksere enn henne selvsagt).

Og dyretransport er en uting. Kan ikke forstå at det er lov, heller.

Og jeg sitter og fniser og ler av 90 % av alle innleggene til Kitty Bastard.

Gammel 04-06-10, 11:05   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Og jeg sitter og fniser og ler av 90 % av alle innleggene til Kitty Bastard.

Samme her!

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:53   #20
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Enig.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.