Sv: Kan du redde liv?
Ja, jeg kan livredning. Svært godt. Mer enn halvparten av kurset som flyvertinne er nemlig livreddende førstehjelp (selv om mange ynder å tro at vi bare går rundt og sier "kaffe og te" ). Vi trener og oppdaterer oss på alt sammen i to dager pr.år. Jeg kan hjerte-lungeredning, stabilt sideleie, bruken av hjertestarter, pustemaskiner, oksygenflasker, sår-og bruddbehandling, medikament-kunnskap, Heimlich m.m.m.
Det er veldig betryggende og godt å vite at man kan og TØR gjøre livreddende førstehjelp. Det er nemlig mange som kan, men som vegrer seg f.eks. til å ta munn-til munn-metoden på et alvorlig sykt menneske. Trene på en gummi-dokke er en ting, men på en livløs, slimete og kanskje ukjent person er noe annet. Min kjæreste (han er pilot og de har også opplæringen) og en man til reddet livet på en døende på Huk for ca 10 år siden. Han fløt omkring, og ingen reagerte, men sto som stilltiende tilskuere og lurte lenge på hva de skulle gjøre.