Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan du redde liv?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-10, 14:17   #81
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan du redde liv?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg mener å ha hørt at man likevel skal være litt forsiktig fordi man kunne trykke så hardt at ribbena stakk hull i hjertet? Stemmer det?

Det er dumt å si til folk fordi det vil i praksis si at alle blir for forsiktige.

Dessuten er hjertet en tykk muskel. Jeg skulle gjerne sett det mennesket som greide å dryle en ribbensbit godt inn i hjertet altså, så langt inn at det var dumt at det ble gjort kompresjon.

Gammel 01-07-10, 14:26   #82
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er dumt å si til folk fordi det vil i praksis si at alle blir for forsiktige.

Dessuten er hjertet en tykk muskel. Jeg skulle gjerne sett det mennesket som greide å dryle en ribbensbit godt inn i hjertet altså, så langt inn at det var dumt at det ble gjort kompresjon.

Takk, da er jeg beroliget. Jeg har også hørt at man skal ta godt i og tenker at jeg sikkert ikke er så sterk at jeg kan gjøre noen skade.

Vi var på førstehjelpskurs gjennom jobben. Han terpet på at hovedokus skulle være oksygen til hjernen. Man klarer seg uten et ben, men man klarer seg ikke uten hjernen. For meg blir dette en god påminnelse om hva som er det viktigste.

Gammel 01-07-10, 14:29   #83
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan i teorien, men har ikke måttet sjekke om praksisen holder. Bortsett fra på noen kurs, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 15:15   #84
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick

Det hadde vært litt skummelt om du sa nei.

Stayin' alive med Bee Gees og Sweet home Alabama funker fint.

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg husker ikke hvor jeg har hørt det, men jeg minnes at noen sa til meg en gang at korrekt utført HLR gjerne kan føre til brist i et ribben eller to på grunn av kraften som skal legges bak. Kan det stemme?

Når jeg komprimerer (og det er oftest gamle mennesker som får hjertestans) er ribbena knekt og det blir "mykt" og lettere å trykke etter fire kompresjoner, ca.

Gammel 01-07-10, 15:41   #85
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere vet at dere nå har gjort sånn at hvis jeg noensinne må gjøre kompresjon på noen, så kommer jeg til å synge på BeeGees, ja?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 15:57   #86
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan det i teorien... Men jeg er redd jeg hadde blitt totalt handlingslammet om jeg hadde havnet i en situasjon der det var nødvendig.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 17:24   #87
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er klar over at man må trykke hardere enn hva man tror og at man skal ha strake armer og tyngden rett over, men jeg husker ikke helt hvor hardt det var med spedbarn. Noen som kan forklare? Man skulle vel bare trykke med to fingre eller noe slikt, eller?

Stabilt sideleie kan kanskje være lurt å lære sønnen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 18:01   #88
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg er klar over at man må trykke hardere enn hva man tror og at man skal ha strake armer og tyngden rett over, men jeg husker ikke helt hvor hardt det var med spedbarn. Noen som kan forklare? Man skulle vel bare trykke med to fingre eller noe slikt, eller?

Stabilt sideleie kan kanskje være lurt å lære sønnen.

Spedbarn type nyfødt og litt større komprimeres best ved å ha begge hendene rundt brystkassen på barnet og klemme med begge tomlene. Altså man plasserer seg i fotenden og holder rundt brystkassen med tomlene øverst og komprimerer med tomlene. Hvis man ikke kommer til den veien, bruker man pekefinger og langfinger på samme hånd, men da har man mindre kontroll over hvor hardt man klemmer. På litt større barn kan man bruke håndbaken på en hånd.

En annen ting som er viktig når vi snakker om unger, er at hjertestansen sjelden er det som kommer først. Hvis barn får hjertestans er hovedregelen at det kommer på grunn av surstoffmangel etter at barnet har sluttet å puste. Innblåsningene er derfor relativt viktigere hos barn enn hos voksne.

Gammel 01-07-10, 18:08   #89
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For svært bilde - prøver igjen, må finne mindre

Gammel 01-07-10, 18:09   #90
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en del førstehjelpskurs, og har vært først til en bilulykke en gang, og da oppdaget jeg at jeg er 'en som holder hodet kaldt'. Jeg har dog aldri utført hjerte-lunge-redning.

Gammel 01-07-10, 18:13   #91
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk Katta, slik var det ja.

Gammel 01-07-10, 18:55   #92
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Man klarer seg uten et ben, men man klarer seg ikke uten hjernen. For meg blir dette en god påminnelse om hva som er det viktigste.

Da lillegutt var 5 uker fikk han masse gulp i lungene og sluttet å puste. Han var prematur og hadde ikke noen hostereflekser da, og ... vel, han bare ble gårsvart egentlig.Jeg gjorde alt jeg hadde lært - førstehjelpskurset jeg hadde fått på sykehuset før vi dro hjem gikk som en film oppi hodet mitt og jeg så meg selv fra utsiden. Og fikk jo liv i han igjen.

Gudbedre, jeg gråt på sykehuset og sa til leger og alle som ville høre at de måtte sjekke at jeg hadde knekt ribben og rygg slik jeg holdt på. Faktisk var jeg sikker på at jeg måtte ha knekt noe.
Og det jeg fikk tilbakemelding om? Du, det sjekker vi, vær du trygg. Men se på ungen din - han lever jo tross alt! Sa de, og klappet meg på skulderen.

Før de sa det til meg i klartekst hadde det faktisk ikke slått meg at han hadde jo vært død hvis jeg ikke gjorde det jeg gjorde. Og da er etpar ribben så ubetydelige...

Sånn i ettertid har jeg tenkt at jeg kanskje skulle prøvd meg på noen kompresjoner og elns, men jeg fikk jo beskjed om at jeg gjorde alt riktig i det tilfellet, så jeg har slått det fra meg og heller valgt å holde førstehjelpskompetansen ved like.

Sist redigert av m^2 : 01-07-10 kl 19:45.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 19:23   #93
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er temmelig habil svømmer og skulle greid å få de fleste med meg opp av vannet, spesielt om det er noe redningsbøye eller noe som jeg kan holde mellom meg og en med panikk.

Livredning er null problem.

Og så til de som blir stresset om de ikke husker antall kompresjoner vs innblåsninger: Det er ikke det som oftest er problemet altså, problemet er at folk ikke tar i nok under kompresjonene, de gjør som de har sett på TV og til dags dato har jeg aldri sett at det blir gjort riktig på TV. Man skal jo ikke gjøre det riktig på en våken person, men de kunne brukt dukke kanskje.

Anyways: Still deg opp på knærne, strake armer og bruk kroppstyngden til å trøkke ordentlig til. Man må skape et trykk i brysthulen og det vil si at volumet på hele brystkasse må reduseres. Trøkk til med andre ord. Om man skal trøkke til med armene bare så er det nesten ingen som er sterke nok, i hvert fall ikke mer enn et par minutter.

Selv med strake armer og med hjelp av kroppstyngden er det tungt som faen etter bortimot 15 minutter. I hvertfall på et voksent menneske ( i mitt tilfelle en stor mann på 1.90 og sikkert 115 kilo.)

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 19:26   #94
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært først på stedet to ganger. Jeg er forbausende god til å være iskald helt frem til kyndig hjelp tar over, ene gangen besvimte jeg rett etter ambulansepersonell hadde tatt over, andre gangen skalv jeg så jeg ikke kunne stå på bena og så spydde jeg som en gris.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 00:33   #95
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

:har lest kun HI:

Eg er usikker på om eg hadde greid å få i land eit druknande voksent menneske. Hadde du? JA, tar livredningsprøven minst en gang hvert år via den lokale svømmeklubben.
Og kva med andre type ulykker og sjukdom? JA, for det meste tror jeg. Jobber i helsevesenet.
Kan du hjerte-lunge redning (eller kva det nå heiter)? JA, kurs minst en gang i året.
Kan du legge i stabilt sideleie? JA.
Kunne du ha redda eit barn fra å drukne? JA.
Veit du kva du skulle ha gjort dersom ein diabetiker fekk føling? JA.
Veit du kva du skal gjere dersom du kjem først til ei alvorlig bilulykke? JA. Men det håper jeg at jeg unngår for evig tid.
Kan du nummeret til ambulanse? 113 (og det kan barna mine også, på lik linje med 112 og 110).

Sist redigert av Mirasol : 02-07-10 kl 00:41.
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 11:17   #96
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

m^2, nå begynte jeg å grine her jeg sitter.

Gammel 02-07-10, 16:35   #97
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marikken, her.

Vi lærte Staying Alive på sist kurs ihvertfall.

Og den var det vettu! Jeg ser for meg mange hundre livreddere som står der og gjentar "ah ah ah ah" mens de trøkker ivei.

Når en person får føling, hva gjør man da? Jeg har et vagt minne om at man skal gi sukker? Jeg hadde en lærer med diabetes en gang, og han mumlet noe om at han alltid hadde sukkerbiter i lommen. Er det noe i dette?

Gammel 02-07-10, 16:50   #98
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Når en person får føling, hva gjør man da? Jeg har et vagt minne om at man skal gi sukker? Jeg hadde en lærer med diabetes en gang, og han mumlet noe om at han alltid hadde sukkerbiter i lommen. Er det noe i dette?

Drikke (brus eller annet) og mat generelt og gjerne karbohydrater, tenker jeg. I hvert fall var det det som jeg fikk beskjed om av en kollega som fikk føling til tider og som da var veldig lite samarbeidsvillig. Han trengte absolutt ikke noe.

Gammel 02-07-10, 17:17   #99
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Og den var det vettu! Jeg ser for meg mange hundre livreddere som står der og gjentar "ah ah ah ah" mens de trøkker ivei.

De jeg kjenner med diabetes bruker gjerne å ta et glass melk eller en brødskive med syltetøy når de kjenner de får føling. Men det meste med sukker funker sikkert.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-10, 17:25   #100
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Ang slimete/blodig munn og sånn, så kan man gjøre innblåsninger gjennom et stykke tøy. Fx bruke genserermet eller legge et skjerf over eller lignende. Det beste er jo om man har en slik maske/ansiktsduk, men man tar det man har.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:31.