Sv: Egoistisk å hoppe i fallskjerm som gravid?
Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.
Gravide er mye sykemeldte, det sier meg at ikke alle presser seg og overser alle kroppens signaler. Tvert imot tror jeg det er et større problem med høy sykemeldingsprosent enn det motsatte. Jeg tror en del blilr sykemeldte fordi de overfokuserer på plager og har inngrodd holdning om at det er viktig å "ta det med ro". Det er vel gjerne de samme som i utgangspunktet tar det med ro.
Jeg kjenner at jeg blir litt sånn blærk av sånne utsagn. Det er så stemplende. Jeg tenker som Mim at det er noen nyanser mellom fallskjermhopping og godisspisende sofasliting altså. Jeg kjenner mange som har vært forholdsvis friske og fine i svangerskapet, de har da også gått på jobb til siste dag. Jeg kjenner også mange som har vært dårlige, og som har vært sykemeldt helt eller delvis i svangerskapet.
Er det et sted man skal begynne å spinke og stemple og arrestere og spare penger ifht. sykemelding, så er det etter min mening ikke i hovedsak sykemeldinger som forekommer i svangerskap. Det er snakk om ni måneder av et menneskeliv. Da bør man klare å ofre seg ved å velge en gylden middelvei - framfor å bevisst skulle vise seg selv og verden at en graviditet ikke forandrer på noe som helst.