Sv: Kortere skoleferie
Jeg synes lærernes ferie er helt irrelevant for hvordan skoleåret skal organiseres. Hvis man bestemte seg for å gi skolebarna fem ukers ferie i løpet av året, så måtte selvsagt lærernes arbeidsdag tilpasses dette. Og selvsagt kan lærere klare seg på fem ukers ferie hvis man valgte å gjøre det slik; alle andre yrkesgrupper kan det. Noen lærere ville slutte, men andre ville komme til, som ikke hadde forventninger om den samme ferien. Det ville være et problem i et korttidsperspektiv, men null problem på sikt.
Når det er sagt, synes jeg det er veldig bra og helt nødvendig med 6-8 ukers sommerferie for skolebarn. En ting er at jeg tror de har godt av det. En annen ting er at det ville bli vldig vanskelig for resten av samfundet om alle barnefamilier skulle avvikle ferien i løpet av fire uker i juli. Det er langt mer praktisk å spre folks ferie over flere uker.
Det man trenger, i stedet for kortre ferie, mener jeg er et skikkelig opplegg for SFO/sommerskole, slik at det fantes reelle aktivitetsmuligheter for de barna som trengte det.
|