Sv: Leger vil forby omskjæring av gutter
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg er enig i det. Men jeg tenker (i denne diskusjonen) først og fremst på Norge. I Norge er det mindretallet av gutter/menn som er omskåret, så det argumentet synes ikke jeg treffer i denne diskusjonen.
.
Hvis man er en muslimsk gutt i Norge, så tror jeg definitivt at det like fullt er et argument - fordi det antakelig er andre muslimske gutter man sammenlikner seg med. Kanskje særlig fordi det ofte er en markering av egen kultur/religion i motsetning til norsk kultur/religion.
Sitat:
Å sammenlikne det med å ta hull i ørene blir helt fjernt for meg.
Igjen; jeg sammenlikner da ikke og sier at disse to tingene er like ille! Men for meg stiller de til en viss grad i samme gate, fordi de går ut på å utføre unødvendig smerte på babyer. Tipper flere ville reagert hvis noen kom og fortalte at de skulle pierce babyen med en barbell et par steder på kroppen. Kultur, kultur kultur.
Og for ordens skyld; jeg tror personlig at å ta hull i ørene med pistol er mye mindre vondt enn å bli omskåret (og jeg tror mannlig omskjæring uten bedøvelse er mye mindre vondt enn full kvinnelig omskjæring... Uten at jeg mener at det er et argument mot å forby mannlig omskjæring av den grunn). Men ikke nødvendigvis hvis man får bedøvelse før omskjæringen. Like fullt er dette forhold som lovgiver må ta stilling til, da lovforbud også må henge på greip logisk sett iforhold til andre inngrep. Meget mulig man feks kunne fått et forbud mot unødige smertefulle kroppsinngrep, med visse unntak). Om ikke gjengen på FP liker å ta det opp til vurdering fordi man mener det er dust å trekke en parallell, vil det antakelig like fullt være en ting lovgiver må ta stilling til og vurdere og drøfte. Ihvertfall hvis innfallsvinkelen er at det er et unødvendig smertefullt inngrep.