Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Det har i grunnen aldri vært en problemstilling for oss, vi lagt ferien til skoleferien til nå. Og kommer nok til å satse på det også fremover.
Her i USA har man tre mnd sommerferie, tre uker juleferie, en uke "vårferie og en lang helg i tilknytning til Thanksgiving. I tillegg er det fri en fredag hver mnd. Ergo er det nok ferieuker og langhelger og ta av.
Her er det også særdeles lite akseptert å ta ungene fri fra skolen også. Man har ti dager per halvår man "kan" ha dem borte (man får fravær hele dager om man velger å hente dem en halvtime tidligere en dag), og man må ha legeerklæring ved sykefravær (hvis det ikke var skolens nurse som sendte dem hjem), og de mister en dag om de kommer mer enn 30 minutter for sent), hvis ikke går det fra "fraværspotten". Tilsvarende må en ha "melding" fra lege og tannlege, om det er årsaken til fraværet. Etter 5 dager får man innkalling til møte med rektor om fraværet, type advarsel om høyt fravær. Etter 10 dager må man møte i retten, gitt.
Vi tok datteren vår ut en uke (fem skoledager) i vår, men da for å følge et lese-kurs. Hun fikk fravær for dette, men fraværet ble "velsignet" av rektor og vi slapp å møte på rektors kontor. Men til høsten så spekulerer vi faktisk på å ta ungene fri to dager, for vi har veldig lyst til å dra til Harry Potter-land, men særdeles lite lyst til å dra en av feriehelgene (de legger "helligdager" til helger her, så langhelgene er ofte lange over hele landet), når køene er lange som et vondt år. Med tanke på at vi har hatt eldstemann (hun som sliter på skolen) på sommerskole to uker i sommer, pluss på et syvdagers matematikk-kurs, og følger henne ekstremt godt opp sånn leksemessig, så kjenner jeg at jeg ikke har fryktelig dårlig samvittighet for det.
Sånn generelt sett så synes jeg det er en uting å ta ungene ut en uke og tre hvert år, men et par dager i løpet av et skoleår synes jeg ikke er fryktelig ille og noen ganger vanskelig å unngå (begravelser, familiefester på andre siden av landet osv). Vår unnskyldning for å ta dem ut er jo litt tynnere da.