Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 01:07   #61
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Det har i grunnen aldri vært en problemstilling for oss, vi lagt ferien til skoleferien til nå. Og kommer nok til å satse på det også fremover.

Her i USA har man tre mnd sommerferie, tre uker juleferie, en uke "vårferie og en lang helg i tilknytning til Thanksgiving. I tillegg er det fri en fredag hver mnd. Ergo er det nok ferieuker og langhelger og ta av.
Her er det også særdeles lite akseptert å ta ungene fri fra skolen også. Man har ti dager per halvår man "kan" ha dem borte (man får fravær hele dager om man velger å hente dem en halvtime tidligere en dag), og man må ha legeerklæring ved sykefravær (hvis det ikke var skolens nurse som sendte dem hjem), og de mister en dag om de kommer mer enn 30 minutter for sent), hvis ikke går det fra "fraværspotten". Tilsvarende må en ha "melding" fra lege og tannlege, om det er årsaken til fraværet. Etter 5 dager får man innkalling til møte med rektor om fraværet, type advarsel om høyt fravær. Etter 10 dager må man møte i retten, gitt.

Vi tok datteren vår ut en uke (fem skoledager) i vår, men da for å følge et lese-kurs. Hun fikk fravær for dette, men fraværet ble "velsignet" av rektor og vi slapp å møte på rektors kontor. Men til høsten så spekulerer vi faktisk på å ta ungene fri to dager, for vi har veldig lyst til å dra til Harry Potter-land, men særdeles lite lyst til å dra en av feriehelgene (de legger "helligdager" til helger her, så langhelgene er ofte lange over hele landet), når køene er lange som et vondt år. Med tanke på at vi har hatt eldstemann (hun som sliter på skolen) på sommerskole to uker i sommer, pluss på et syvdagers matematikk-kurs, og følger henne ekstremt godt opp sånn leksemessig, så kjenner jeg at jeg ikke har fryktelig dårlig samvittighet for det.

Sånn generelt sett så synes jeg det er en uting å ta ungene ut en uke og tre hvert år, men et par dager i løpet av et skoleår synes jeg ikke er fryktelig ille og noen ganger vanskelig å unngå (begravelser, familiefester på andre siden av landet osv). Vår unnskyldning for å ta dem ut er jo litt tynnere da.

Gammel 18-08-10, 07:50   #62
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

En viss forskjell å ta et par-tre ekstra dager fri i forbindelse med juleferie, påskeferie e.l. enn å ta ut et par uker.

Jeg ser ikke problemet med at det er noen få dager man tar ut perm. Flere uker synes jeg blir merkelig.

Her kunne man i utgangspunktet si at læreren skulle kunne se det an ut i fra eleven og foreldrene, men da er det nok kanskje de samme foreldrene som ikke gjør en god oppfølging ellers som vil klage mest høylytt når de ikke får perm.....

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 07:56   #63
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

En stor del av problemet er at det ofte er de samme ungen som tas ut. At en unge tas ut en dag eller to er vel ikke det største problemet, men en uke hver høst og vår, kanskje flere år etter hverandre er absolutt ikke bra.

Gammel 18-08-10, 08:13   #64
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

I diskusjoner som omhandler sommerferie og fri, fremstår dere som en samlet gruppe. I mine øyne, that is.

Utskudd melder seg.

Som lærer synes jeg at det å ta seg fri er et problem så lenge skolearbeidet ikke blir fulgt opp. Det er ikke greit å komme til meg å si at jeg var på ferie da dette skjedde. Og jeg ser at det krever en del fra foreldre og elever (ungdomsskolen) å følge opp.

Som mamma tar jeg gjerne ut barna ut av skolen for langhelg etc, men, nå som jeg har ungdomsskoleelev, ser jeg at det krever mye av henne og oss. Likevel skal vi på en forlenget påskeferie nå som jeg har permisjon.

Altså, jeg synes at det er greit så lenge man som foreldre er villig til å følge opp skolearbeidet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 08:21   #65
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I utgangspunktet synes jeg ikke noe om å ta barna ut av skolen, men på en annen side så hadde jeg ingen problemer med å gjøre det en uke i mars i år da vi ble påspandert tur til Tenerife av foreldrene mine. (Tre familier som skal reise sammen, ikke lett å finne en uke som passer for alle.)

Oppfølging av skolearbeid ble ikke noe problem. Vi reiste tross alt sammen med en adjunkt (min mor). I stedet for vanlig skrivelekse i norsk fikk han med seg en kladdebok for å skrive logg fra ferieturen. (Han skulle også ha med seg matteboken, men den hadde læreren samlet inn for sjekk og så ble den ikke levert ut i tide.)

Jeg spurte forøvrig kontaktlærer om hun hadde en oversikt over hvilke sider etc de skulle gå igjennom på skolen den uken så vi fikk gjort det sammen, men det trengte vi ikke å gjøre.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 09:04   #66
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Vi har fleire gongar teke ut barneskuleelev frå skulen i opptil to veker i november-desember med formål ferie til varmare strøk. Dei dagane i sola gjer underverker for helsa for dei to i familien som slit med eksem og hudproblemer, og er forskjellen på ein god eller ein forferdeleg vinter. Vi har varsla læraren om dette umiddelbart etter skulestart om hausten, og fått tildelt ekstralekser som er blitt gjort utover hausten, slik at når vi reiser er eleven a'jour i forhold til skulearbeidet. Eleven har også blitt veldig flink og interessert i språk, mykje på grunn av desse reisene.

Eg ser absolutt problema med dette dersom eleven er skulesvak og treng den undervisninga vedkomande kan få. Men i og med at det kan vere mange ulike årsaker til ekstra fridagar frå skulen og om eleven taklar dette greitt i forhold til skulearbeid eller ei, så blir det feil å lage firkanta lover og reglar på dette. Det må vere betre at foreldre og lærar/rektor prøvar å ha ein dialog for å finne løysingar som ivaretek begge partar sine ynskjer.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 09:21   #67
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I diskusjoner som omhandler sommerferie og fri, fremstår dere som en samlet gruppe. I mine øyne, that is.

Er det egentlig noen overraskelse? Det er da ikke så vanskelig å se for seg at det byr på ekstra utfordringer hvis det stadig er elever som er borte? Jeg har ingen vansker med å se lærerens synspunkt i det hele tatt.

Etter at eldstebarnet mitt begynte på skolen i 2005 har det vært en jevn strøm av barn som ferierer to uker i syden. Nå har det kommet et generelt skriv fra skoleledelsen om at foreldrene er fullt og helt ansvarlige for å fylle på det faglige de går glipp av. Jeg nekter å tro at det blir fulgt opp av alle, altså, men da har de hvertfall ansvaret selv. Men som sagt, for meg er det signalene det gir om at skolen er et sted man reiser på når man har tid som bekymrer mest.

Gammel 18-08-10, 09:39   #68
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 314
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er noe med å lære ungene at det faktisk ikke er valgfritt å gå på skolen, at det er noe man gjør når man ikke har bedre ting fore liksom.

Det er mulig at jeg er veldig preget av egne læringserfaringer og jobberfaringer, men for meg så er ikke skolen det eneste stedet hvor barn lærer, og kontoret er heller ikke det eneste stedet hvor jeg jobber. Jeg synes det er greit å ta ungene ut av skolen for kortere turer hvis de får alternativ undervisning og dermed skjønner at man har forpliktelser som må følges opp også når man er borte.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 10:34   #69
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig er det ikke på grunn av billigere ferier jeg kommer til (og allerede har) tatt ut barna i ny og ne, det er fordi jeg ikke har ferie på normale tidspunkt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 10:43   #70
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan til en viss grad forstå arbeidsmoralargumentet (ungene bør lære at man ikke bare kan ta seg fri når som helst fra skolen). Derimot klarer jeg ikke med min beste vilje å være bekymret for at ungene mine (mine, altså, det kan sikkert være et problem for noen) kommer til å tape noe stort på å miste en uke eller to med undervisning i barneskolen om vi sørger for å orientere oss for hva de skulle gått gjennom og følger det opp.

Ergo er jeg åpen for å ta ut ungene en uke eller to noen få ganger i løpet av skolekarrieren. For eksempel om vi finner på at vi skal dra til et sted langt borte som det ikke er gunstig å reise til i sommerferien (og da mener jeg ikke først og fremst økonomisk, men mer klimamessig).

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 10:50   #71
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror mange foreldre ville tatt ut elevene mer enn ti skoledager dersom dette ikke var begrenset. Det er mange elever som reiser til familiens hjemland i ferien. Jeg tror Osloskolen bla. ha erfart at det er bedre at man sier ok til ti dager enn at ungene tar ut i en mnd. Det er ikke alltid det passer med fire uker om sommeren.

Jeg ser ingen problemer med å ta ut barna en uke eller to i barneskolen, spesiellt i småskolen. Vi får lekser og oppgaver som skal gjøres. Faglig blir ikke eleven hengende etter dersom dette følges. Problemet er vel antagelig at de barna som ikke får oppfølging av foreldrene i permsisjonen antagelig ikke får så mye oppfølging i skoleåret ellers heller?

Gammel 18-08-10, 10:53   #72
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Det er mulig at jeg er veldig preget av egne læringserfaringer og jobberfaringer, men for meg så er ikke skolen det eneste stedet hvor barn lærer, og kontoret er heller ikke det eneste stedet hvor jeg jobber. Jeg synes det er greit å ta ungene ut av skolen for kortere turer hvis de får alternativ undervisning og dermed skjønner at man har forpliktelser som må følges opp også når man er borte.

Vi har alltid fått med lekser og oppfølging på ferien. Sånn sett har ikke ungene fri, nei. De gjør skolearbeidet alikevel.

Gammel 18-08-10, 12:08   #73
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Altså, jeg synes at det er greit så lenge man som foreldre er villig til å følge opp skolearbeidet.

Det er det jeg også mener. Jeg synes det er en uting å gjøre sånn at barnet faller utenfor, men så lenge man har kontroll, tar skolearbeidet seriøst og følger opp på hjemmebane, ser jeg ikke helt problemet med å ta seg fri for å reise på ferie. Jeg bytter og ordner gjerne vakter på jobb for å reise et sted, og tar igjen/jobber inn igjen vaktene jeg går glipp av. Ser ikke helt den store forskjellen her.

Gammel 18-08-10, 12:12   #74
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Er det egentlig noen overraskelse? Det er da ikke så vanskelig å se for seg at det byr på ekstra utfordringer hvis det stadig er elever som er borte? Jeg har ingen vansker med å se lærerens synspunkt i det hele tatt.

Ja, det er litt rart. Jeg ser ikke poenget med å skjære alle over en kam her, for alle ser problematikken, og er enig i at å ta ut barnet histen og pisten slik at de faller utenfor pensum er problematisk. Er foreldrene i tillegg typen som gir beng, vil det naturligvis smitte over på barna, og det er ikke greit. Men å ha nei, det er ikke allright som prinsipp, lissom? Selv om mange foreldre følger opp, og barna gjør lekser hver dag i ferien og er av den oppfatningen at skole er viktig? Nei, det forstår jeg ikke, det må da være mulig å bruke litt skjønn her.

Gammel 18-08-10, 13:29   #75
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, dere som ar absolutt i mot at man skal kunne ta ungene ut av skolen, hvordan skal man gjennomføre det da?
Et forbud?
Vi har vel ikke skoleplikt i Norge, men skolerett?
Så da blir det å skrive barnet ut fra skolen og inn igjen når ferien/fraværet er over?

Og hva med foreldre som faktisk ikke har mulighet til å ta ut fri i skoleferiene?
Det finnes faktisk andre grunner til å ta barne ut av skolen og reise på ferie enn at det er da Sydenturene er billig......
Vi er 5 gårdsbruk som deler på en avløser. Han jobber 80%, dvs at han ikke jobber (for oss) fra st.Hans til 1 september. 4 av oss har barn i skolealder. Prøv å få den kabalen til å gå opp med ferie for hele familien uten å ta barne ut av skolen
Og vi er ikke enestående altså, det finnes mange, mange yrkesgrupper som ikke selv kan velge når de skal ha ferie.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:42   #76
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du må ta den så langt ut som du gjør her. Du går beinhardt ut, legger ingenting imellom, det er ikke snakk om "har jeg lite til overs for", "en praksis jeg misliker" eller en hvilken som helst mildere grunn, neida, her skyter vi fra hofta. Jeg synes det er regelrett dårlig gjort av deg å "gi opp" foreldre som ønsker å ta med barna sine på tur.

Jeg skjønner frustrasjonen helt hit mtp foreldre som gir beng i sine barns utdannelse, men de står det lite om i artikkelen, og det trenger virkelig ikke være tilfelle blant de som reiser på ferie utenom skoleferier. Lærere har usedvanlig lang ferie i sommermånedene, men det er ikke gitt at alle har det, eller at vi med færre ferieuker har de samme ukene som partneren. Det virker som lærere hauser hverandre opp (her på FP), og tar den lenger og lenger ut hver gang en lærer-diskusjon dukker opp.

Jeg snakker om de som tar ut ungene sine FAST hvert år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:44   #77
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det virker som lærere hauser hverandre opp (her på FP), og tar den lenger og lenger ut hver gang en lærer-diskusjon dukker opp.

Faktisk så tror jeg at jeg er en av de som har sterkest meninger MOT det å ta ut unger utenom ferier. Den meningen har jeg alltid hatt, det har ikke noe med FP å gjøre.

Gammel 18-08-10, 13:52   #78
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg vet om folk som av samværsmessige årsaker må ta barna ut noen dager hvert år fast. Noen ganger veier slike hensyn også sterkt.

Det blir noe helt annet i mine øyne enn å reise på billig sydentur. Jeg har hatt elever som har pappa et helt annet sted i landet, og i utlandet for den saks skyld. Det kan jo ikke sammenliknes med "den billige sydenturen".

Gammel 18-08-10, 13:52   #79
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Det skal svært gode grunner til før jeg søker om fri for eldstejenta mi, feriering er ikke en av de grunnene, jeg anser hennes utdannelse som viktigere enn mitt behov for adspredelse og solskinn. Ungene har jo både høstferie og lange påskeferier (og andre langhelger), er det så vanskelig å planlegge familieferien og samtidig ta hensyn til skoleruta? Og hvorfor skal andres unger ha 2 uker mer fri i året enn min unge?

Gammel 18-08-10, 14:08   #80
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Nei det kan ikke sammenlignes, men jeg skjønner at det kan være vanskelig å være den som skal vurdere om grunner er "gode nok".

Jeg er veldig glad for at det ikke er jeg som avgjør fri mer enn de to dagene jeg kan gi elever fri. Jeg nekter selvfølgelig aldri noen, men kan godt si at å ta fri dagen etter at man får vite hva man kommer opp i muntlig eksamen faktisk ikke går. Eller man kan si til foreldre, hvis de spør, at å ta ut 10. klassingen to uker ETTER juleferien fordi ferien er billigere, IKKE er spesielt smart. Men heldigvis er det rektor som tar dette.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:03.