|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Det har i grunnen aldri vært en problemstilling for oss, vi lagt ferien til skoleferien til nå. Og kommer nok til å satse på det også fremover.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?En viss forskjell å ta et par-tre ekstra dager fri i forbindelse med juleferie, påskeferie e.l. enn å ta ut et par uker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?En stor del av problemet er at det ofte er de samme ungen som tas ut. At en unge tas ut en dag eller to er vel ikke det største problemet, men en uke hver høst og vår, kanskje flere år etter hverandre er absolutt ikke bra.
![]() |
#64 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Utskudd melder seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?I utgangspunktet synes jeg ikke noe om å ta barna ut av skolen, men på en annen side så hadde jeg ingen problemer med å gjøre det en uke i mars i år da vi ble påspandert tur til Tenerife av foreldrene mine. (Tre familier som skal reise sammen, ikke lett å finne en uke som passer for alle.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Gjer så godt eg kan
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Vi har fleire gongar teke ut barneskuleelev frå skulen i opptil to veker i november-desember med formål ferie til varmare strøk. Dei dagane i sola gjer underverker for helsa for dei to i familien som slit med eksem og hudproblemer, og er forskjellen på ein god eller ein forferdeleg vinter. Vi har varsla læraren om dette umiddelbart etter skulestart om hausten, og fått tildelt ekstralekser som er blitt gjort utover hausten, slik at når vi reiser er eleven a'jour i forhold til skulearbeidet. Eleven har også blitt veldig flink og interessert i språk, mykje på grunn av desse reisene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ctrl+z
|
Er det egentlig noen overraskelse? Det er da ikke så vanskelig å se for seg at det byr på ekstra utfordringer hvis det stadig er elever som er borte? Jeg har ingen vansker med å se lærerens synspunkt i det hele tatt.
![]() |
#68 |
Fjellpiper
|
Det er mulig at jeg er veldig preget av egne læringserfaringer og jobberfaringer, men for meg så er ikke skolen det eneste stedet hvor barn lærer, og kontoret er heller ikke det eneste stedet hvor jeg jobber. Jeg synes det er greit å ta ungene ut av skolen for kortere turer hvis de får alternativ undervisning og dermed skjønner at man har forpliktelser som må følges opp også når man er borte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?For øvrig er det ikke på grunn av billigere ferier jeg kommer til (og allerede har) tatt ut barna i ny og ne, det er fordi jeg ikke har ferie på normale tidspunkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
kamerat
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg kan til en viss grad forstå arbeidsmoralargumentet (ungene bør lære at man ikke bare kan ta seg fri når som helst fra skolen). Derimot klarer jeg ikke med min beste vilje å være bekymret for at ungene mine (mine, altså, det kan sikkert være et problem for noen) kommer til å tape noe stort på å miste en uke eller to med undervisning i barneskolen om vi sørger for å orientere oss for hva de skulle gått gjennom og følger det opp.
![]() |
#71 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg tror mange foreldre ville tatt ut elevene mer enn ti skoledager dersom dette ikke var begrenset. Det er mange elever som reiser til familiens hjemland i ferien. Jeg tror Osloskolen bla. ha erfart at det er bedre at man sier ok til ti dager enn at ungene tar ut i en mnd. Det er ikke alltid det passer med fire uker om sommeren.
![]() |
#72 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Vi har alltid fått med lekser og oppfølging på ferien. Sånn sett har ikke ungene fri, nei. De gjør skolearbeidet alikevel.
![]() |
#73 |
Ringskrømt
|
![]() |
#74 |
Ringskrømt
|
![]() |
#75 |
can-jur
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Men, dere som ar absolutt i mot at man skal kunne ta ungene ut av skolen, hvordan skal man gjennomføre det da?
![]() |
![]() |
#76 |
Medlem siden: Sep 2007
Jeg snakker om de som tar ut ungene sine FAST hvert år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Faktisk så tror jeg at jeg er en av de som har sterkest meninger MOT det å ta ut unger utenom ferier. Den meningen har jeg alltid hatt, det har ikke noe med FP å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Det blir noe helt annet i mine øyne enn å reise på billig sydentur. Jeg har hatt elever som har pappa et helt annet sted i landet, og i utlandet for den saks skyld. Det kan jo ikke sammenliknes med "den billige sydenturen". |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Det skal svært gode grunner til før jeg søker om fri for eldstejenta mi, feriering er ikke en av de grunnene, jeg anser hennes utdannelse som viktigere enn mitt behov for adspredelse og solskinn. Ungene har jo både høstferie og lange påskeferier (og andre langhelger), er det så vanskelig å planlegge familieferien og samtidig ta hensyn til skoleruta? Og hvorfor skal andres unger ha 2 uker mer fri i året enn min unge?
![]() |
![]() |
#80 |
Jeg er veldig glad for at det ikke er jeg som avgjør fri mer enn de to dagene jeg kan gi elever fri. Jeg nekter selvfølgelig aldri noen, men kan godt si at å ta fri dagen etter at man får vite hva man kommer opp i muntlig eksamen faktisk ikke går. Eller man kan si til foreldre, hvis de spør, at å ta ut 10. klassingen to uker ETTER juleferien fordi ferien er billigere, IKKE er spesielt smart. Men heldigvis er det rektor som tar dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|