Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg husker ikke om jeg mente noe, eller skrev noe i den andre tråden. Uansett, når jeg leser denne tråden så tenker jeg litt på dette med at foreldrenes kompetanse på undervisning i ferien skal avgjøre hvorvidt uttak av ferie er greit eller ikke. Bør det gjøres forskjell på barn som har dyslektiske foreldre som gikk ut av skolen med 2 i alle fag, og barn av foreldre med høy utdanning og gode forutsetninger for å følge opp en arbeidsplan? Etter mitt syn: Nei. Jeg synes at et maksuttak skal være et maksuttak, og dersom skolene skal behandle den type søknader veldig skjønnsmessig kan det fort bli surrball og urettferdighet. Vil man senke det generelle ekstraferiefraværet bør vel heller de 10 mulige fraværsdagene avkortes. Når alt kommer til alt så sitter foreldrene med makten her uansett, for om barnet blir tvangsutskrevet fra en skole som følge av fravær utover de 10 dagene, så vil man vel ikke nekte å skrive det inn igjen i den offentlige skolen som følge av det man mener er foreldres dårlige valg? (Joda, man kan sende ungen til en skole i huttiheita eller noe slikt som straff, men jeg tviler på at dette vil bli normal praksis.)
Det er ikke noen 10 mulige fraværsdager. Det er maks 10 dager I STREKK, etter det skrives barnet ut av skolen som standardprosedyre. Men man kan være borte 10 dager flere ganger i året uten at det "gjør noe".
Og for femtifjerde gang: Skolen har ingen reell myndighet her, søknader skal godkjennes.
Og til slutt til Irma: Hvis en forelder ikke er kapabel til å sørge for undervisningen til ungene sine selv, må denne faktisk finne noen andre som kan gjøre det for seg. Når man søker, skriver man under på at "foreldrene har ansvaret for opplæringen i perioden eleven er borte". Da må man faktisk la være å søke fri om man ikke kan følge opp dette. Enkelt-penkelt.