Sv: Walls of Glass - bør vi tåle såpass?
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Enig med deg, Floksa - jeg tror NOHA undervurderer folk. Men som du sier, det ville vært fint om folk ble mer bevisst på forholdene rundt dyrehold generelt, og det aller beste ville vært om det virkelig ble fokus på kortreist mat og nærslakterier. Jeg tror ganske mange er villige til å betale litt mer for kjøttet om man vet at dyrene har hatt det så bra som mulig - helt til det aller siste.
Det er litt begge deler. Feks økologisk er ikke produkter som selger spesielt godt i Norge. Det finnes en del som betaler ekstra for at dyra skal ha det bedre og for spesielle produkter dyrket fram økologisk, (og mange av dem hører nok til i sjiiktet som frekventerer FP) men den jevne forbruker er ikke villig til å fire noe særlig på kravet om billig mat.
Man svarer gjerne på undersøkelse at man vil ha kortreist mat fra dyr som har det godt, men når man kommer i butikken er det lommeboka som bestemmer. Norge er litt unikt og rart sånn.
Men jeg tror håper vi nærmer oss et skille. Der også folk flest forstår at billig mat har en pris, en høy pris. Det norske landbruket er i ferd med å bli industrialisert, høyere effektivitet og stadig større press for å greie å drive gjør også at vi taper noe på veien. Noe det ikke går ann å sette penge verdier på. De som har svart i denne tråden har sett det lyset. Og jeg håper de går ut å sprer det glade budskap for det trengs.