Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Walls of Glass - bør vi tåle såpass?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-10, 22:31   #21
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Walls of Glass - bør vi tåle såpass?

Jeg synes egentlig det var ganske fine bilder. Selv om de var tatt med den åpenbare hensikt å vekke sympati med de stakkars dyrene på dødscelle synes jeg det så ut som et helt ok slakteri. Slakting er nødvendig for at vi skal få kjøtt. Jeg er enig i at man skal jobbe for å bedre transportforhold og gjøre det så lite skremmende for dyrene som mulig, men bilder av hvordan det foregår har jeg ingen problemer med.

Gammel 06-09-10, 22:36   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av dobbeltmoralsk

Jeg vet hvor kjøtt kommer fra og reagerer ikke på bildene. Men jeg må si at det stakk litt i hjertet da jeg hørte at Norturabilen hadde vært og hentet lammene som har hengt rundt hytteveggen vår i hele sommer.

Og så må jeg si at jeg gleder meg over at fårikålsesongen er i gang.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:38   #23
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg ble heller ikke sjokkert over bildene. Jeg synes lange transporter er verre enn selve slaktingen.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men når det er sagt skulle jeg ønske det var mange fler nærslakterier, og at det var enklere å få gårdsslakt, slik at dyrene slapp å bli transportert over så lange strekninger før de skal slaktes. Dette både av hensyn til dyrene selv og av hensyn til miljøet. Ja til kortreist mat.

Vi har kyr, og jeg har vært veldig glad for at det bare er drøye 20 minutter kjøring til slakteriet. Nå legges slakteriet i byen ned, og jeg synes slett ikke noe om den lange reiseveien dyra får.
Vurderer å sende dyra til et nærmere slakteri enn Nortura sitt, som vi i utgangspunktet sender til.

Gammel 06-09-10, 22:44   #24
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

..........

Sist redigert av -ea- : 10-10-11 kl 19:59.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:48   #25
Frantzen
Passiv

Standard

Dette syns jeg nesten ble på grensen til det tåpelige. Utsnitt av blodige steder i slakteriet og på dyrene etter at de er slaktet er ikke akkurat ... eh... sjokkerende. Jeg får også inntrykk av at et par av bildene skulle vise at dyrene var redde, eller noe? Nei, dette gjorde ikke spesielt inntrykk.

At det kjempes for verdige forhold rundt dyr som skal bli mat, det er utrolig viktig. Men en sånn kampanje som liksom skal vise hvor blodig det er i et slakteri (sjokk), og nærmest mane fram dyrenes følelser (dyrene har sikkert følelser, men jeg tror ikke akkurat at oksen som skal skytes helt forstår hva som er på gang, altså), det gjør ikke inntrykk på meg, ihvertfall.

Og jeg er attpåtil en bløthjertet dyreelsker av dimensjoner.

Lang reisevei vil jeg tro er verre, ja.

Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:49   #26
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Gjett hvem som hadde som jobb å røre i blodbøtta under slaktinga...

Jeg har rørt i blodbøtta gravid i åttende uke. Noe sier meg at jeg ikke blir så lett kvalm.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 22:53   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det var ikke noe galt med de bildene.

Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 23:13   #28
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tåler ganske lite for tiden, men dette synes jeg ikke var ille på noen måte. Måtte ikke spy engang, selv om det bare er en halvtime siden middag. Kan ikke helt skjønne hvorfor man skulle bli vegetarianer av dette, men samtidig er jeg glad vi bor på landet og det meste av kjøttet vi spiser er villt. Jeg har ikke noe problem med at dyr dør, men jeg synes det er trist å tenke på at de kanskje ikke lever under optimale forhold før de dør. Når de er døde merker de ikke noe uansett..

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 23:28   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klynkende, pipende biffer. Det hadde nok gjort meg til heltidsveggis ganske kjapt, tenker jeg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 23:30   #30
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

De eneste bildene jeg reagerte på, var de der du ser angsten i dyreøynene. :sentimental: Men jeg blir ikke veggis av den grunn.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 23:39   #31
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

De eneste bildene jeg reagerte på, var de der du ser angsten i dyreøynene. :sentimental: Men jeg blir ikke veggis av den grunn.

Men er det angst? Eller er det bare vår evne til å tilegne dyrene menneskelige egenskaper?
Jeg syns f.eks at pusefrøkna mi kan se ganske angstfylt ut når hun kurrer og maser om godmat. Men jeg tror ikke hun er redd, akkurat. Ikke engang spesielt sulten. Bare veldig standhaftig.

Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 23:41   #32
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Men er det angst? Eller er det bare vår evne til å tilegne dyrene menneskelige egenskaper?
Jeg syns f.eks at pusefrøkna mi kan se ganske angstfylt ut når hun kurrer og maser om godmat. Men jeg tror ikke hun er redd, akkurat. Ikke engang spesielt sulten. Bare veldig standhaftig.

Jeg har vært med å følge en hel del dyr inn på slaktebilen, de er redde, ja.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 23:46   #33
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Jeg har vært med å følge en hel del dyr inn på slaktebilen, de er redde, ja.

Men det har vel ikke så mye med at de skal slaktes å gjøre? Det er vel fordi de må gjennom ting de ikke forstår? Det er derfor det blir så viktig å skape de beste mulige rammene rundt slakteprosessen. Man kan jo ikke slutte å slakte dyr, heller. Det er derfor jeg syns en kampanje som dette blir litt tåpelig, all den tid det ikke er kritikkverdige forhold rundt slaktingen.

Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 00:05   #34
Left
Passiv

Standard

Skulle vært flere nærslakterier, slik at dyrene slapp stresset med å bli kjørt. Det er de nok redd for, men når de står der inne på slakteriet er jeg usikker på hvor mye de skjønner. Blodlukten kan de kanskje kjenne, men har de forutsetninger for å forstå hva det er?

Jeg er for realitetsorientert til å bry meg om sånt. Jeg spiser kjøtt, og det innebærer at dyr må dø for at jeg skal kunne gjøre det. :kynisk:
Er dog ikke så kynisk at det er likegyldig hvordan de dør. Det må være humant.

Svar med sitat
Gammel 07-09-10, 00:13   #35
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke bildene var sjokkerende på noen som helst måte.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 11:57   #36
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dyrevernsekstremistene er med andre ord helt på bærtur når de bruker disse bildene for å fronte at folk skal slutte å spise kjøtt. Så bra.
Om de derimot kan føre til at folk får et mer bevisst forhold til at det kjøttet de spiser en gang har vært et dyr, og dermed også mer fokus på dyrevelferd, så er det jo kjempe bra.

Og Linda McCarthy har tydligvis ikke rett, om slakteriene hadde vegger av glass, ville IKKE verden blitt vegertarianer.

Men da oppfatter jeg det også litt som at NOAH her feiler og tror folk ikke vet/vil vite hvordan dyr blir mat. De undervurderer rett opg slett folk.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland

Sist redigert av Floksa : 08-09-10 kl 12:22.
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:02   #37
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med deg, Floksa - jeg tror NOHA undervurderer folk. Men som du sier, det ville vært fint om folk ble mer bevisst på forholdene rundt dyrehold generelt, og det aller beste ville vært om det virkelig ble fokus på kortreist mat og nærslakterier. Jeg tror ganske mange er villige til å betale litt mer for kjøttet om man vet at dyrene har hatt det så bra som mulig - helt til det aller siste.

Gammel 08-09-10, 12:04   #38
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jo folk flest rimelig mye teitere enn FP-erne.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 12:05   #39
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å drepe en veps engang, så jeg vil ikke se på bildene. Men jeg spiser kjøtt og vet hvor det kommer fra. Det lærer jeg ungene mine også. Og så er jeg veldig takknemlig for at jeg kan kjøpe kjøtt på butikken og ikke trenger å drepe dyret selv.

Jeg er dog enig i at vi spiser for mye kjøtt i den vestlige verden i dag. Men der er jo stor forskjell på å ikke spise kjøtt i det hele tatt og å spise mindre kjøtt. Vi forsøker å spise mindre kjøtt og mer grønnsaker. Det er jo noe helt annet.

Gammel 08-09-10, 12:05   #40
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akk ja, det har du nok rett i aC.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:17.