Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.
Det er sånn det måtte bli. Utrolig triste greier for disse barna, men jeg får håpe de løser opp i om det er India eller Norge som skal fikse en fremtid for dem etterhvert. Og jeg kan rett og slett ikke se hvordan man skulle kunnet gjøre unntak eller noe som helst her - uten å sette i gang et helvetes sirkus.
Nei, det er akkurat det. Hadde de latt henne adoptere dem så hadde det vært akkurat det samme som å si at hvem som helst kan dra ned og gjøre det samme, ulovlig eller ei. Og det er rett og slett ikke ok. Fryktelig trist for disse to små guttene, det er det, men jeg klarer ikke å se at norske myndigheter hadde noe annet valg, med den lovreguleringen vi har i dag (om vi burde hatt den er en helt annen diskusjon, som ikke kan tas i samme åndedrag).
Fortvilende for guttene, sikkert helt grusomt for moren (jeg er en adoptivmor selv, jeg vet veldig godt at man ikke trenger å ha gener felles for å elske barn), men samtidig så mener jeg at det var slik det måtte ende. Man kan ikke gå utenom alle lover og regler som finnes og kjøpe barn, man kan ikke det.