|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#441 |
|
Shake it out!
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)
Nei, det er akkurat det. Hadde de latt henne adoptere dem så hadde det vært akkurat det samme som å si at hvem som helst kan dra ned og gjøre det samme, ulovlig eller ei. Og det er rett og slett ikke ok. Fryktelig trist for disse to små guttene, det er det, men jeg klarer ikke å se at norske myndigheter hadde noe annet valg, med den lovreguleringen vi har i dag (om vi burde hatt den er en helt annen diskusjon, som ikke kan tas i samme åndedrag).
|
|
|
#442 |
|
Shake it out!
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Og det står at hun har gjort det "i god tro". Den kjøper jeg bare ikke. Ingen skal få meg til å tro at damen klarte å spore opp en surrogatiklinikk i India uten at hun på veien fikk med seg hvilke regler og lover som gjelder for surrogati og adopsjon og hva har du. Ikke pokker.
|
|
|
#443 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Uansett hva hun trodde eller ei - hun sa at barna var fra hennes egg. Hun var ikke i god tro om dette. Det er ikke mer å diskutere - hun løy og det visste hun. |
|
|
|
#444 |
|
Shake it out!
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)For å si det sånn - om hun hadde handlet "i god tro" så hadde hun nok fortalt sannheten om eggene fra dag 1. Men siden hun nok visste at det var null sjanse for å få adoptere ungene om hun ikke en gang hadde gener felles med dem - for da snakker man jo plutselig om ren adopsjon - så valgte hun å "beskytte ungene" og si at det var hennes egg som var brukt.
|
|
|
#446 |
|
Passiv
|
Vel talt - jeg er hjertens enig. |
|
|
|
#447 |
|
superbruker
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Bare så det ikke er tvil, jeg er helt enig i at hun ikke skal få adoptere guttene. Hun kan ikke vært uvitende. Ethvert unntag fra reglene her ville ført til at flere prøver seg på det samme. Eller syns jeg Milfrid sa det veldig bra.
|
|
|
#448 |
|
Protonterapeut
|
I gåstoler.
|
|
|
#449 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Flott innlegg. |
|
|
|
|
|
#450 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Jeg håper, dypt og inderlig for guttene sin del, at Norge og India klarer komme fram til en enighet om hvem som skal ha statlig ansvar for disse barna. Så får de forhåpentlig i en ikke altfor fjern framtid bli adoptert - sammen - til en familie som vil elske dem akkurat så høyt og inderlig som to små barn fortjener.
|
|
|
#451 |
|
Travelt opptatt
|
|
|
|
#452 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
...jeg skjønner fremdeles ikke hva genene skal ha med saken å gjøre jeg.
|
|
|
#453 |
|
Shake it out!
|
Hun er jo ikke fødende mor da. Jeg snakker ikke om fødsler generelt men om denne saken spesielt. Norske myndigheter prøvde å vri og vende på lover og regler for å finne et smuttehull de kunne slippe ungene inn gjennom via adopsjon (slik jeg har forstått det fra media, jeg kjenner ikke saken på andre måter), og det var en viss sjanse for at de kunne klare det om dama var ungenes biologiske mor. Når hun ikke var det, så har hun jo samme forhold til disse ungene som hun hadde hatt til hvilke som helst unger hun hadde plukket opp et eller annet sted, og da snakker vi ikke lengre om adopsjon av barn som man er biologisk mor til, men adopsjon av barn på lik linje med alle andre som adopterer barn. Vips var det ikke lengre vits å lete etter smutthull, iom at hun faktisk ikke har en eneste juridisk knagg å henge forholdet til ungene til. Riktignok kan enslige adoptere, men de må godkjennes først. Og så må barna man skal adoptere være adopterbare. Og jeg kan virkelig se problemer knyttet både til godkjenningen av moren og mht Haag-konvensjonen om adopsjon (som både India og Norge har forpliktet seg til å følge), gitt.
|
|
|
#454 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Ja, men det finnes jo ikke noe smutthull. Bufetat fant opp et. Biologi har ikke shait å si i norsk juss så lenge man ikke har båret frem barnet/barna, om man er kvinne vel og merke. Da kan de jo like gjerne finne opp et smutthull tilpasset hennes nåværende situasjon.
|
|
|
#455 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)De prøvde å lage et smutthull til henne. Men siden hun løy så gikk ikke det, gitt. Og det tror jeg er veldig, veldig bra da vi ellers ville opplevd flere variasjoner over dette temaet. Det å ønske seg barn og innse at de ikke kommer kan for noen utløse såpass desperasjon at jeg tror det er greiest at lovene er rimelig vanntette. |
|
|
|
#456 |
|
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Så helt fornuftig og nøktert mener jeg at dette nok var riktig måte for myndighetene å takle dette på.
|
|
|
|
#457 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Serafin - jeg mener det der blir annerledes. Når du bærer frem barnet ditt er du aldri et sekund i tvil om at barnet vil få deg som mor. Det vil få statsborgerskap. Det kan fødes til normale omstendigheter. |
|
|
|
#458 |
|
|
Ja, og det var vel noe slikt jeg prøvde å si også.
|
|
|
|
#459 |
|
Passiv
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Joda. Jeg skjønner det. Men det er vesentlig avstand fra å google surrogatmor til å sette barn til verden som man allerede idet man bestiller vet at man setter inn i en fremtid som ikke har en eneste forsikring om at det vil gå bra. Dere visste en hel del om sikkerheten til barnet og hvordan denne var ivaretatt da dere fikk barn. Og tok valg - fortvilende, vanskelige og vonde valg - ut fra hvordan man kan ta vare på det barnet som kommer og ikke bare kaste det ut på den juridiske sjøen uten flytevest og håpe noen redder det. |
|
|
|
#460 |
|
|
Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)Som sagt - fornuften min sier at norske myndigheter har handlet riktig, og at hun som tok disse skrittene muligens gikk noen skritt for langt, og burde ha tenkt noen hakk lenger.
|
|
![]() |
| Emneord |
| etikk, surrogatmødre |
|
|