Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?
Pffft, holde dem unna Wow? Hvorfor det, så lenge man evner å begrense spillingen deres? Jeg spiller Wow, om kveldene når ungene er lagt, og det har jeg gjort i mange år. (Jeg var alene med ungene en lang periode og var stuck hjemme hver eneste kveld likevel). Ikke er jeg som de galningene i dokumentarene om spillegalskap, jeg har ingen problemer med å velge det vekk til fordel for hva som helst annet, men jeg ser ikke at dette er verre enn å sitte og glo foran tven hver kveld. Min beste venn spiller også, og vi surrer rundt og har det moro for oss selv, noe som gjør at vi har mye mer kontakt enn vi hadde hatt dersom det kun var når jeg tok opp tlf eller dro på besøk en gang i blant. Nuvel, jeg er nå voksen så min spilling er vel ikke en del av diskusjonen.
Barna mine har nettopp spilt Wow i en time (30 min hver). De er 8 år, og har ikke peiling på engelsk eller hvordan man egentlig spiller det, men de roter nå rundt og er fryktelig engasjerte. De ser at jeg spiller, og synes det er stas, så jeg lar dem leke seg litt med spillet en gang i blant. Hvis de blir glade i mmorpg-spill når de blir større så kommer jeg til å la dem spille på egen konto, men selvfølgelig begrense spilletiden, og følge med hvordan de oppfører seg i spillet i forhold til netikette og hvem de snakker med i spill. Det ER veldig mye å lære av et så stort og omfattende spill som wow, det er jo et nettsamfunn med normer og regler såvel en kilde til å lære engelsk og "leet".
Klart det finnes barn, ungdommer og voksne som spiller dette MYE mer enn det som sunt er, men det ER ikke normen og der tenker jeg at det er flere faktorer enn spillet i seg selv som fører til avhengigheten.
 -06
|