Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-10, 19:36   #21
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Er digitale spill viktig for barns kompetanse på noe vis?

Ja, det vil jeg påstå. Ikke minst sosialt sett, da dette er en form for lek for barna, og jeg vil tro litt eldre barn vil bli ganske så utenfor hvis de ikke kan delta i samtaler om og lek med slike spill.

Dessuten - i går spilte vi Lego Batman på Playstation vi tre her hjemme. Og hadde det kjempegøy, og til tider sto vi i sofaen da vi jobbet som verst. Nå i ettermiddag har vi spilt brettspill, Den forsvunne diamant. Kjempegøy det også, på mye av den samme måten som i går. Jeg synes ikke nødvendigvis dataspill skal ha en lavere rangering som kvalitetstid enn andre aktiviteter. Men ja, det er jo stillesittende og man kan bli veldig hektet på et spill, så det må begrenses. Men det klarer man jo når man bare er bevisst problemstillingen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 19:36   #22
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her i huset har de tilgang på pc,wii, DS osv. men det er vi foreldre som styrer hva de spiller og hvor mye. Vi har faste spilledager og tidsbegrensninger også disse dagene.
Wii har gitt ungene masse sosial morro også, stua er stadig full av glade gutter som spiller sammen. Pcn har blitt en døråpner for eldstemann for å lære å uttrykke seg skriftlig, han er moderator på et barneforum og elsker jobben.
Om vi skulle nekte ungene digitale spill og dupeditter føler jeg vi hadde satt dem tibake i utviklingen rett og slett. De hadde jo falt av i forhold til venner og følt seg veldig utenfor i samtaler.

Utenfor tema, men allikvel en digresjon:
Jeg har selv vokst opp med foreldre som nektet meg annet enn hjemmelagde og "riktige" leker. Jeg hadde ikke vondt av det, for all del, men samtidig husker jeg godt at det eneste jeg brydde meg om når jeg kom til andre var Barbiedukkene og plastikkponnyene. Som jeg drømte om sånt, men visste at det aldri ville komme på tale. Det ble faktisk veldig sårt etterhvert.

Gammel 26-10-10, 19:38   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, klart de må ha tilgang!

Anbefaler å lese litt av han her;
http://arnek.wordpress.com/oppvekst-...nettsamfunnet/

Gammel 26-10-10, 19:43   #24
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Enig med resten. Men hva mener du med digitale spill, mener du bare online-spill, eller alle slags dataspill?

Eldste her ble forresten anbefalt tv-spill av optikeren , det kunne visstnok hjelpe med å korrigere synet på sikt. Var sambo som var der med henne, så jeg har ikke mer detaljer enn det.

Ellers er jeg tilhenger av alt med måte, og det inkluderer alle slags spill, til og med WOW om de skulle ønske det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 19:43   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man fratar dem både å vite hva alle andre snakker om og å delta i den aktiviteten som er felles for de andre barna ved å ikke gi dem tilgang på sånt. De trenger også å få prøvd seg på digitale verktøy etterhvert, og det er en stor fordel å ha trent opp litt fingerferdighet og tekninsk tankegang i tidlig alder. Men samtidig er det viktig at det ikke overtar helt. Jeg tror nok spill har evnen til å frata barna noe av den naturlige trangen til fysisk utfoldelse ved å være såpass stimulerende som det er, de får ut energien og spenningstrangen gjennom fingrene istedenfor å bruke hele kroppen. Tror jeg. Men det er ikke et argument for å ikke gi dem tilgang over hodet, men for å begrense dem om det er nødvendig.

Jeg greier ikke å finne ett godt argument for at de ikke skal få tilgang til spill over hodet.

Gammel 26-10-10, 19:45   #26
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg greier ikke å finne ett godt argument for at de ikke skal få tilgang til spill over hodet.

Jeg dulter egentlig bare på akkurat denne. Derfor skulle jeg gjerne hørt HIs argumentasjon

Gammel 26-10-10, 19:51   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg la til litt i mitt svar/spørsmål, signerer det Mauser skriver og konkluderer med at ja, jeg synes de går glipp av noe - ja selvfølgelig lærer de noe av det - og ja, kompetanse på digitale medier og spill er noe jeg ønsker at mine barn skal ha.

Samme her. Vi lever i 2010 og følger med i tiden både digitalt og ellers. Tidligere var jeg feks. helt imot mobiltelefon til barn, nå ser jeg nytten av det og vil gi min datter telefon snart. Hun vil ikke ha selv enda, så vi venter litt, men nå begynner hun å gå hjem alene fra SFO og låser seg inn selv før vi kommer hjem fra jobb, så da er hun endel alene uten telefon og det synes jeg hun bør ha.

Vi spiller endel sammen her i huset, det er kjempekoselig, og eldste lærte seg endel matte av et Josefine-spill. Minsten har lært seg å telle og enkelte bokstaver av slike spill. Men de kan jo lære det av bøker også altså, selv om det sikkert ikke er like spennende. Jeg tror ikke unger dauer av å ikke spille, men jeg er ikke enig i at spill er "djevelens verk" men heller at det kan være nyttig å bruke det så lenge det ikke spilles altfor mye.

Som de over her så synes jeg dere er litt sære ja, lurer på begrunnelsen for valget deres?

Gammel 26-10-10, 19:51   #28
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg syns også at de bør ha tilgang på dette, men om det tar helt av og ungene ikke gjør noe annet må det selvsagt begrenses. Å bannlyse slike spill totalt blir litt som å bannlyse tv totalt også, som en del hippier gjorde på 70tallet. Tror ikke det førte så mye nyttig med seg egentlig, og barna følte seg utenfor.

Jeg har sett studier som tyder på at det er flere mønstre av aktivitet blant barn og ungdom, og det er en god del av de som driver mest med dataspill også er blant dem som driver med fysisk aktivitet, blant annet. Altså; de som er aktive er gjerne aktive i mange ting. Så det er ikke slik at digitale spill er roten til alt ondt her i verden akkurat.

Gammel 26-10-10, 19:51   #29
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg dulter på alle andre i tråden.

Å ikke la dem ha tilgang til noe alle andre har tilgang til er overhodet ikke aktuelt.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 20:24   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har bevisst valgt å ikke ha noen spillkonsoller hjemme. Hverken håndholdte eller andre. Vi har pc og ungene har tilgang til spill der og jeg ser ingen grunn til at heimen skal flomme over av spill. Vi har også et barn som blir veldig høy på spill og da er det å ha begrenset adgang en måte å regulere ham på.

Om de går glipp av noe? Nei, det føler hverken vi eller barna (de to eldste er tolv og fjorten og klarer fint å uttrykke det selv). Og de er ikke mindre fysisk aktive og aktive på fritida selv om de ikke har tilgang. De mestrer også godt pcen som digitalt vektøy i skolen. Powerpointpresentasjoner, bruke ulike skriveprogram, billebehandlingsprogram etc har aldri vært noe problem.

Vi voksne vurderer fortløpende om vi skal anskaffe oss spillkonsoller, men foreløpig er det ikke høyt oppe på lista.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 20:30   #31
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Enig med røkla, jeg finner ingen gode argumenter mot spill, men jeg finner selvsagt mange gode argumenter for begrensning av bruken (dersom det ikke regulerer seg selv). (Argumentene for er allerede listet opp, jeg stemmer i.)

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 20:39   #32
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Enig med røkla, og man må selvsagt begrense hvis det blir alt for oppslukende.

Digital kompetanse er en av de fem grunnleggende ferdighetene i vår læreplan, Kunnskapsløftet. Det skal integreres i fagene.

Å kunne uttrykke seg muntlig
Å kunne uttrykke seg skriftlig
Å kunne lese
Å kunne regne
Å kunne bruke digitale verktøy

Her kan du lese mye mer om hvordan dette er tenkt i de forskjellige fag, i grunnskolen.

http://www.udir.no/grep/Grunnleggend...ter/?visning=5

Gammel 26-10-10, 20:39   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes at det er viktig for mine barn at de har tilgang på digitale spill, ja.

Hvorfor? De liker det. Rett og slett. Jeg ser ingen grunn til å nekte dem noe de virkelig er kjempeopptatt av bare fordi at fordi.

Jeg har valgt en helt annen strategi enn mange andre. Mine har et relativt stort utvalg spill. De har det meste av spillkonsoller, jeg tror kun det mangler psp og xbox, resten har vi nok. Og med veldig mange spill.
Eksperimentet var å se hva som skjer når de rett og slett har så mye at de må velge bort noe. Og hyggelig nok - de valgte raskt bort voldsorgiene til fordel for andre ting.

De får ikke spille døgnet rundt da. Selvsagt ikke. Men når de først skal spille så får de spille det de syns er gøy.

Også wow.

Også lurer jeg veldig på hva "det merkes at han har tilgang på wow " skal forestille å bety? Snakker han mer om dverger enn andre barn? Bedre engelsk? Tillegger du wow automatisk de sidene du syns er rare ved dette barnet eller hva?

Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 20:41   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og eldste storkoser oss med Super Mario på Wii. Det er "vår ting", og muye mer aktivt og gøy enn å sitte og glo på tegnefilmer. Jeg skal også kjøpe litt flere aktive spill der vi bruker hele kroppen, sånt er jo knall.

Gammel 26-10-10, 20:43   #35
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg vil påstå det har noe å si for kompetanse og sosialisering - samfunnet vårt er digitalt på flere områder og jeg tror barn som skjermes fullstendig for slike media, på et vis faller litt i mellom. Jeg ser ikke nødvendigheten av å skjerme mot digitale remedier og media, tvert i mot. Men at man skal ha litt kontroll på utstrekning av bruk, begrense mm. - det er en annen, og viktig sak!

Gammel 26-10-10, 21:11   #36
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Digital kompetanse kan vel skaffe seg på annet vis?
For det er svært viktig å inneha i 2010.

Hvorfor vi har valgt det bort er iofs ikke elevant
Men alt som nevnes her, ser jeg at de får på andre vis og andre arenaer heldigvis.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:18   #37
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er relevant for diskusjonens skyld, Floksa. Jeg syns faktisk det er litt frekt å be om alle andres grunner, og ikke ville fortelle om egne. Hvertfall når nektingen kommer i etterkant.

Jeg syns det er viktig at barn har tilgang på digitale spill. De må ikke nødvendigvis eie alt selv, og jeg tror rett og slett ikke på at man kan opparbeide seg samme kompetansen på annet vis.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:20   #38
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Vi har stort sett gode erfaringer med dataspill, fra ungene har vært i to-årsalderen og oppover. Det vi ser er at de sjelden gidde å spille alene, det er mye mer moro å være to-tre stykker sammen som samarbeider (sosial kompetanse). Det gjelder også håndholdte konsoller som DS, PSP etc. I barnehagen får de eldste lov til å ha med DS hver fredag, og så får de spille i en time. Da sitter det gjerne 5-6 stykker rundt en maskin. Det er et enormt tilbud av pedagogiske og morsomme læringsspill også, på alle plattformer. Læring gjennom lek er effektivt, og digital kompetanse i seg selv er vel et must i dagens skolesituasjon.

Men vi setter grenser for hvilke spill som er lov og hvor mye tid som får brukes, og det har ikke vært noe problem til nå (11, 8 og 2).

Jepp, det Mauser sa.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:20   #39
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hvorfor vi har valgt det bort er iofs ikke elevant
.

Jeg synes det er litt sært å ikke fortelle hvorfor dere har valgt det bort. En ting er hvis man svarer i en diskusjon, men det er jo du som har startet denne.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 21:22   #40
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Men de har tilgang på elektrisk strøm?

Ben "in the Amish corner" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:09.