|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Peppy!
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?
Ja, det vil jeg påstå. Ikke minst sosialt sett, da dette er en form for lek for barna, og jeg vil tro litt eldre barn vil bli ganske så utenfor hvis de ikke kan delta i samtaler om og lek med slike spill. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Her i huset har de tilgang på pc,wii, DS osv. men det er vi foreldre som styrer hva de spiller og hvor mye. Vi har faste spilledager og tidsbegrensninger også disse dagene.
|
|
|
#23 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Ja, klart de må ha tilgang!
|
|
|
#24 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Enig med resten. Men hva mener du med digitale spill, mener du bare online-spill, eller alle slags dataspill? |
|
|
|
|
|
#25 |
|
maler
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Man fratar dem både å vite hva alle andre snakker om og å delta i den aktiviteten som er felles for de andre barna ved å ikke gi dem tilgang på sånt. De trenger også å få prøvd seg på digitale verktøy etterhvert, og det er en stor fordel å ha trent opp litt fingerferdighet og tekninsk tankegang i tidlig alder. Men samtidig er det viktig at det ikke overtar helt. Jeg tror nok spill har evnen til å frata barna noe av den naturlige trangen til fysisk utfoldelse ved å være såpass stimulerende som det er, de får ut energien og spenningstrangen gjennom fingrene istedenfor å bruke hele kroppen. Tror jeg. Men det er ikke et argument for å ikke gi dem tilgang over hodet, men for å begrense dem om det er nødvendig.
|
|
|
#26 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Jeg dulter egentlig bare på akkurat denne.
|
|
|
#27 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Samme her. Vi lever i 2010 og følger med i tiden både digitalt og ellers. Tidligere var jeg feks. helt imot mobiltelefon til barn, nå ser jeg nytten av det og vil gi min datter telefon snart. Hun vil ikke ha selv enda, så vi venter litt, men nå begynner hun å gå hjem alene fra SFO og låser seg inn selv før vi kommer hjem fra jobb, så da er hun endel alene uten telefon og det synes jeg hun bør ha.
|
|
|
#28 |
|
Skal rømme
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg syns også at de bør ha tilgang på dette, men om det tar helt av og ungene ikke gjør noe annet må det selvsagt begrenses. Å bannlyse slike spill totalt blir litt som å bannlyse tv totalt også, som en del hippier gjorde på 70tallet. Tror ikke det førte så mye nyttig med seg egentlig, og barna følte seg utenfor.
|
|
|
#29 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg dulter på alle andre i tråden.
|
|
|
#30 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Vi har bevisst valgt å ikke ha noen spillkonsoller hjemme. Hverken håndholdte eller andre. Vi har pc og ungene har tilgang til spill der og jeg ser ingen grunn til at heimen skal flomme over av spill. Vi har også et barn som blir veldig høy på spill og da er det å ha begrenset adgang en måte å regulere ham på. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Sliter med tastaturet
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Enig med røkla, jeg finner ingen gode argumenter mot spill, men jeg finner selvsagt mange gode argumenter for begrensning av bruken (dersom det ikke regulerer seg selv). (Argumentene for er allerede listet opp, jeg stemmer i.) |
|
|
|
|
|
#32 |
|
søt
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Enig med røkla, og man må selvsagt begrense hvis det blir alt for oppslukende.
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg synes at det er viktig for mine barn at de har tilgang på digitale spill, ja. |
|
|
|
#34 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg og eldste storkoser oss med Super Mario på Wii.
|
|
|
#35 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Ja, jeg vil påstå det har noe å si for kompetanse og sosialisering - samfunnet vårt er digitalt på flere områder og jeg tror barn som skjermes fullstendig for slike media, på et vis faller litt i mellom. Jeg ser ikke nødvendigheten av å skjerme mot digitale remedier og media, tvert i mot. Men at man skal ha litt kontroll på utstrekning av bruk, begrense mm. - det er en annen, og viktig sak!
|
|
|
#36 |
|
can-jur
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Digital kompetanse kan vel skaffe seg på annet vis?
|
|
|
|
#37 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg syns det er relevant for diskusjonens skyld, Floksa. Jeg syns faktisk det er litt frekt å be om alle andres grunner, og ikke ville fortelle om egne. Hvertfall når nektingen kommer i etterkant.
|
|
|
#38 |
|
awesom
|
Jepp, det Mauser sa.
|
|
|
#39 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg synes det er litt sært å ikke fortelle hvorfor dere har valgt det bort. En ting er hvis man svarer i en diskusjon, men det er jo du som har startet denne. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Men de har tilgang på elektrisk strøm? |
|
|
|
![]() |
|
|