|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?I Flokseheimen er det tatt en avgjørelse i forhold til digitale spill.
|
|
|
|
#2 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg skjønner ikke spørsmålet tror jeg. Hvorfor har dere valgt det vekk? Sist redigert av Mei : 26-10-10 kl 18:36. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?
Spørsmålet er:
|
|
|
|
#4 |
|
heimføing
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Tja, hva mener du med digitale spill? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Vi har stort sett gode erfaringer med dataspill, fra ungene har vært i to-årsalderen og oppover. Det vi ser er at de sjelden gidde å spille alene, det er mye mer moro å være to-tre stykker sammen som samarbeider (sosial kompetanse). Det gjelder også håndholdte konsoller som DS, PSP etc. I barnehagen får de eldste lov til å ha med DS hver fredag, og så får de spille i en time. Da sitter det gjerne 5-6 stykker rundt en maskin. Det er et enormt tilbud av pedagogiske og morsomme læringsspill også, på alle plattformer. Læring gjennom lek er effektivt, og digital kompetanse i seg selv er vel et must i dagens skolesituasjon.
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work. Sist redigert av Mauser : 26-10-10 kl 18:43. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg synes det er viktig. Det er endel av det å vokse opp nå (og da jeg var liten også). FDette er kjempepopulært og for barn er det viktig å være deltager i det som de andre jevnaldrende er opptatt av. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg la til litt i mitt svar/spørsmål, signerer det Mauser skriver og konkluderer med at ja, jeg synes de går glipp av noe - ja selvfølgelig lærer de noe av det - og ja, kompetanse på digitale medier og spill er noe jeg ønsker at mine barn skal ha. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
heimføing
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg tror vi har tilnærmet fri flyt av spill, men det spilles ikke tjuefire timer i døgnet likevel. Jeg har ikke funnet noen grunn til å sette grenser, for det kan gå dager imellom at det spilles. Men såklart, går det ut over andre ting som skal skje her, så sier mor stopp. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Personlig syns jeg det er bedre med dataspill enn passiv tv-titting. De fleste spillene datteren min på 6 spiller har dessuten et pedagogisk tilsnitt, så jeg ser ikke noe problem der.
|
|
|
#11 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Viss det er snakk med spill til pc, playstation ,nintendo osv.... Sist redigert av ItsOnlyMe : 27-10-10 kl 18:16. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?"- Spill kan være en del av en sunn oppvekst om de har fornuftig innhold. De kan være positive med tanke på konsentrasjon, de kan trene finmotorikken og de med et godt pedagogisk opplegg kan man faktisk lære noe av. Det er imidlertid viktig at foreldrene setter seg inn i hva barnet spiller, sier professor i pedagogikk", Stein Erik Ulvund, til Barnetid. |
|
|
|
#13 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg syns det er sært å velge bort digitale spill på barnas vegne i 2010, det må jeg innrømme.
|
|
|
#14 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Vi har ikke valgt det bort, men vi bestemmer tidsforbruk og hvilke type spill de får spille. Det er gjennom forskning vist at unger som får spille er flinkere til å konsentrere seg på skolen. De opparbeider en god øye-hånd koordinasjon og reflexene blir kjappere. Alt med måte
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg tror det er både fint og viktig å begrense både spilling og tv-tid, men i dagens samfunn så tror jeg det er en grei sosial faktor. Jeg tror det er bedre å begrense det enn å nekte det, men igjen bedre å nekte det enn å la barna ha masse tilgang. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Ja jeg synes barn bør ha tilgang på digitale spill. Men ikke fri flyt selvfølgelig. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Mmm, skeptisk
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Man bør kanskje prøve å holde unga unna world of warcraft i det minste?
|
|
|
#18 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?
Sønnen min har en klassekamerat som spiller det. Han er 8.5 år, og det merkes på ungen for å si det sånn. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Ja jeg synes ungene blir gode motorisk, strategisk, teknisk, og også i forhold til arbeidsdeling ved bruk av dataspill. I tillegg er det jo fryktelig gøy, mange spill har et pedagogisk tilsnitt som det nevnes over i tråden, og spiller de på datamaskiner så blir de også kjente med operativsystemet de forholder oss til. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Pffft, holde dem unna Wow? Hvorfor det, så lenge man evner å begrense spillingen deres? Jeg spiller Wow, om kveldene når ungene er lagt, og det har jeg gjort i mange år. (Jeg var alene med ungene en lang periode og var stuck hjemme hver eneste kveld likevel). Ikke er jeg som de galningene i dokumentarene om spillegalskap, jeg har ingen problemer med å velge det vekk til fordel for hva som helst annet, men jeg ser ikke at dette er verre enn å sitte og glo foran tven hver kveld. Min beste venn spiller også, og vi surrer rundt og har det moro for oss selv, noe som gjør at vi har mye mer kontakt enn vi hadde hatt dersom det kun var når jeg tok opp tlf eller dro på besøk en gang i blant. Nuvel, jeg er nå voksen så min spilling er vel ikke en del av diskusjonen.
|
|
![]() |
|
|