Lillesøster skal snus!
Ja, det vurderer vi nå, selv om hun fortsatt er under tre år (2 år og 10 mnd). Hun kan lage et rent lite helvete for de to andre som sitter ved siden av henne, klyper, sparker og klager, for beina får ikke plass og hun sitter trangt! Vi har et Akta Graco Cosmic-sete, som kan brukes framovervendt fra 15 kg, og hun veier nå litt over 16. Men problemet viste seg når vi skulle prøve å snu, at bilens seler ikke er lange nok!? Det har ikke vært noe problem til de andre i de andre bilene vi har hatt, men i Volvo V40 er de tydeligvis for korte uansett hvilken plass setet har bak i bilen.
Så jeg trenger tips til et godt, trygt sete som passer 16 kg+ framovervendt og som ikke krever særlig lange seler.
Altså, hun kan evt. bruke det hun har framovervendt om jeg fjerner stolens seler og bruker bilens sele som beskrevet i bruksanvisningen, men det gjelder fra 18 kg+ og da blir det vel feil å gjøre det nå når hun er for lett?! Evt. fete henne godt opp nå i julen og veie henne igjen over nyttår.
Planen var jo selvfølgelig å vente mye lenger med å snu henne, men kjøringen nå for tiden bærer preg av kjefting, hyling og hasardiøse operasjoner fra forsetet for å roe ned gemyttene i baksetet, så selv om jeg meget vel vet at det tryggeste er bakovervendt er det ikke lenger det i vårt tilfelle.