Tax-free drikkevarer gjennom sikkerhetskontrollen neste dag?
Jeg skal utenlands neste uke og skal stoppe over i Oslo på veien tilbake, dvs. jeg lander på Gardermoen om kvelden, overnatter i sentrum, er på noen møter neste dag og drar hjem til Barteby på kvelden. Men kan jeg handle vin på tax-free ved ankomst Gardermoen og likevel få meg med flaskene gjennom sikkerhetskontrollen neste dag i forseglet pose?
Luftfartstilsynet sier dette:
Sitat:
Dersom du skal reise videre med nytt fly og dermed må gjennom en ny sikkerhetskontroll, må handleposen være forseglet. Den må også være utstyrt med en kvittering for at varene er kjøpt samme dag. Ved ubrutt forsegling gjelder kvittering for 24 timer. Dette gjelder innad i Norge/EU/EØS/Sveits.
Men hva mener de egentlig? Samme dag, eller 24 timer? Det kommer til å være ca. 22 timer mellom tidspunktet på kvitteringen og når jeg skal gjennom sikkerhetskontroll på Gardermoen, men det er jo ikke samme dag.
Så hva skal jeg gjøre, mon tro? Satse på at det går greit, men ikke gå amok i champagnehylla i tilfelle rottefelle? Noen som har erfaringer på at det går greit?