Sv: Ny PC - eller Mac?
Får å si det slik - det er et stort utvalg av pc-er, og det er der gode og dårlige modeller. Når det gjelder omstarter opplever jeg behovene som svært sjeldne - det er når det er noen oppdateringer, og de er ikke så ofte - og Mac-en må også omstartes gjerne ved oppdateirngene. Hvor lang tid det tar å omstarte maskinen blir for meg egentlig ganske likegyldig ettersom det er såpass sjeldent det må til.
Jeg bruker ikke noe annet enn Windows egen brannmur og Microsofts antivirus/spyware-programvare. Den har jeg ikke opplevd at krever omstarter ofte. AVG krevde for noen år tilbake flere omstarter enn den trenger i dag, hvilket også har litt med hvordan nyere versjoner av Windows er bygget opp.
Jeg opplever imidlertid oftere at en applikasjon krasjer på en slik måte at omstart blir løsningen på Mac-en. Jeg kan få stoppet hovedprosessen, men får ikke startet opp applikasjonen igjen - trolig pga. det kan være andre prosesser som fikk programmet til å henge sg i utgangspunktet.
Jevnlig reinstallasjon av Windows driver jeg heller ikke med. Nå bruker jeg vel installasjoner som ble gjort når Windows 7 kom høsten 2009 på mine pc-er. Jeg har imidlertid et bevist forhold til hva jeg installerer - og det gjelder for så vidt på Mac-en også. Jeg ser på mange måter sikkerhetstrusselen på Mac og Windows som like stor - man begynner å få en del trojanløsninger etter hvert på Mac også.
Acer har hatt sin andel av batteriproblemer ja. Akkurat når det gjelder batteriene i seg selv er det mange produsenter som benytter de samme fabrikkene. I dag hvis man ser på modellene til en del produsenter er det også på batteri forskjeller ofte mellom de proffe modellene og rimeligere konsumentmodeller, hvilket igjen blir noe som naturligvis påvirker prisen.
Og ja, mange pc-er blir varme - og mange blir det ikke. En del blir varme fordi brukerene alltid har maskinen i "high performance"-innstilling. En del blir varme pga. komponentene som er benyttet og designløsningene gjort.
Jeg har _bred_ erfaring når det gjelder bærbare pc-er. Jeg vil vel strengt tatt påstå at det trolig ikke er spesielt mange personer i dette landet som har en bredere erfaring med forskjellige merker og modeller og i en situasjon der pc-ene settes på prøve en rekke måter. Og Mac-ene er uten tvil noe av det som blir varmest under. For noen maskiner kan man i forhold til f.eks. prosessoren og grafikkortet som sitter i forstå at det blir en del ekstra varme - for Mac-ene blir det slik at man ser pc-er med tilsvarende komponenter der man har valgt funksjon foran design og har en bedre termisk løsning.
En del pc-produsenter irriterer meg dog, og det gjelder spesielt konsumentmodellene. Her fylles maskinene fra startet opp med en haug ekstra dårlig programvare - hensikten her er at programmene ligger i prøveversjon og produsenten tjener ekstra på hvis folk så velger å kjøpe dem. Jeg brukte i går over en time på en ny Acer-maskin på å bli kvitt alt mulig rart - fortsatt ligger det en haug spill der. Dette ser man gjerne ikke i samme grad på maskiner rettet mer mot bedriftsmarkedet, hvilket blir mer også det segmentet man finner Macbook Pro i. Da handler det igjen ikke om pc og Windows i seg selv, men at det er en plattform der det finnes mye - mye bra og en god del dårlig. Det hele kan bli mer avhengig av en bevissthet når man kjøper.
Selv vil jeg gjerne anbefale flere å kjøpe pc-er som egentlig er rettet mot bedriftsmarkedet. Det kan kanskje være at man ikke får like rask prosessor, like stor disk og like kraftig grafikkort innenfor de samme prisrammene. Det er andre prioriteringer i henhold til konstruksjon og driftsikkerhet.
Skulle jeg personlig ha kjøpt pc i dag i prisklasse 14-17000 som man gjerne må ut med for
Macbook Pro 15", hadde jeg nok trolig fått for Lenovo Thinkpad T520 eller W520. Så pent er det ikke, men etter å ha brukt Lenovo Thinkpad T-serie noe år lar jeg meg heller imponerere over robustheten, ergonomi og gjennomtenkte løsninger. Ikke at pc-en skal være et "smykke" som jeg skal vise fram.
Mac OS X i seg selv blir en smakssak. Jeg synes det på en del områder har skjedd lite og at det ikke legges opp til gode løsninger på en del ting for mer erfarne brukere. I henhold til usabilityundersøkelser scorer ikke Mac OS X og Windows så forskjellig. Det skal sies at Apple har en del gode applikasjoner vedlagt systemet - og her er man i en litt merkelig situasjon, for Microsoft får ikke lov til å legge tilsvarende applikasjoner med systemet. Skal man se strengt på det får tildels Apple en monopolsituasjon på en del typer applikasjoner på Mac-markedet, ettersom det er vanskelig å ta opp konkurransen med det preinstallerte. For Microsoft må Windows i enkelte land leveres helt uten Windows Media Player. Man har kommet til et kompromiss med at IE fortsatt får være vedlagt pga. det gis linker til andre nettlesere (med det sagt - her er de andre tre store helt klart bedre enn IE).